NULL Skriv ut sidan - Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Anbytarforum

Titel: Kryssebodasläkten (Algutsboda)
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-11-15, 23:21
Hej!
 
Du skriver att Johan i Krysseboda är måg till Nils i Kuppramåla. Men det stod väl att Nils i Kuppramåla var Johans måg! (begge JOhans i Krysseboda Mågar Nilß i Kupramåhla och Jon i Stampehult. Ditt fynd med mågarna passar ju perfekt in på att gamle länsmannen Johan Gudmundsson i Krysseboda hade en dotter, Anna, gift med Nils i Kuppramåla och ytterligare en dotter gift med Jon i Stamphult. När jag åter läser domboksmålet om Anna från 1702 nämns ju dessutom Kuppramåla, så ditt fynd löser ju vem Anna Johansdotter var gift med!  
 
Det du hänvisar till kring Hägerhult är ett tolkningsfel (lätt hänt med språkbruket, när jag först stötte på samma mål blev jag eld och lågor över hustruns arvegård innan jag insåg att det var Stråles hustru som avsågs). Det är rättaren Johan i Krysseboda som inkommer till rätten och uppbjuder Hägerhult. En gård som är Gustav Stråles hustrus arvejord som han gett Johan i Krysseboda som försäkring/pant för det lån han tagit av honom. Hägerhult är alltså Gustav Stråles hustrus arvegård!
 
Domboksmålet från 1684 som jag hänvisade till för att Johan i Krysseboda var död handlar mycket riktigt om Hägerhult och bekräftar ovanstående tolkning. Det står faktiskt saliga länsmannen! Det står att Hägerhult var 8 feb 1675 till Sal. lendzman pantssatt. Jämför med det målet du nämnde där han benämns rättare. Med vissa lässvårigheter: Utgår bref till H:r Major Stråle, dhet sal. Johan i Krißebo arfwingar sin beswäran att H:r Majoren inwvilterar [?] bönderne på Hägerhult hwilket hemman han för 35 Dr smt af d. 22 Apr 1668 och 8 febr 1675 till Sal. Lendzman pantsatt
 
Vidare var det som jag skrev ovan så att Rättaren Johan i Krysseboda köpte Östra Månsamåla 1674 och samma köp omtalas senare men och då förekommer han med patronymikon och kallas Johan Gudmundsson, samt kallas före detta länsman.
 
1675 4/10:
Rättaren Johan i Krysseboda och Gudmund Svensson i deragårdh [?] bekänner för rätten att vara om gårdaköpet av halv öster månsamåla med måhlen och kvarnaeståndet sålunda väl och vänligen förlikta att JOhan skall giva then andra för utan de undfångne 222 rd silvermynt en kanna korn som han alleredan har fått etc etc...
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:30 (1671-1675) Bild 3080 / sid 107 (AID: v205837.b3080.s107, NAD: SE/VALA/0382503)  
 
1677 29/1
 
Samma dagh framtegh för retten för detta ländzmannen ärligh och förståndig johan i krysseboda och insinuerade ett köpebrev af den 8 octobris 1674 hwar utinnan för detta underfogden förståndig GUdmund Svensson bekänner sig hava honom till köp upplåtit halv östra månsamåla... [längre ner i texten] .... att meddela Johan Gudmundßon där oppu Sköte
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 530 / sid 15 (AID: v205865.b530.s15, NAD: SE/VALA/0382503)  
 
Alltså är Rättaren Johan och länsmannen Johan Gudmundsson samma person!
 
Vad har du för uppgift som gör det troligare att Johan Gudmundsson i Muggehult var född 1659 istället för 1657? Förekommer det en annan åldersuppgift i någon annan källa? Katekismilängd eller annat? Jag har bara uppgiften med åldern från dödboken.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-11-16 00:10)