NULL Skriv ut sidan - Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Anbytarforum

Titel: Kryssebodasläkten (Algutsboda)
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2014-11-15, 22:16
Hej! Alltihopa betr födelseår är baserat på uppskattningar för att få lite tidsperspektiv. Allt är gissningar utom en sak: att Johan i Krysseboda är måg till Nils i Kuppramåla som garanterat var gift med Anna Johansdotter som enl domboken 1702, som du hänvisar till, var syster till Per Johansson. Johan i Krysseboda är alltså bror till Per och Anna. Jag är helsäker på att den Johan som förekommer i mtl 1675-83 är Johan Johansson och inte länsmannen Johan G. Är man borta från mtl vid 65 år så bör JG vara född före 1610.
I domboken 57 2090 /43 år 1684 som du hänvisar till står det inte salig länsman Johan i Krysseboda, utan salig Johan i Krysseboda. Dessutom hänvisas det till hans hustru och Hägerhult. Hon kom nämligen från Hägerhult  Rättaren Johan i Krysseboda   --   sin hustrus arvegård i Hägerhult  1676 GH 31  60  7
Jag kör på med det jag kommit fram till, tills dess jag får anledning att ändra på det. Jag vet mycket väl att Johan Gummesson enligt dödboken är född 1657, men det tror jag inte ett dugg på.  
LK