NULL Skriv ut sidan - Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Anbytarforum

Titel: Kryssebodasläkten (Algutsboda)
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-11-15, 19:56
Lennart!
 
Flera gånger har du presenterat uppgifter om denna släktkrets utan att ange tillräckligt med källor. Denna gången är det:
 
1) Att Malin Persdotter möjligen är dotter till Per Månsson och Karin Svensdotter. Är detta möljigen baserat på gårdsköpet, eller något mer?
2) Jag undrar vad dina källor är för att Johan Gummesson ska vara född ca 1610, att Per Johansson ska vara född ca 1650, att Mattis Johansson ska vara född ca 1640, och att Gudmund Johansson ska vara född ca 1636. Är det gissningar och uppskattningar?
3). Undrar om denna Johan Johansson du nämner verkligen har existerat. Har du någon källa för honom utöver mantalslängderna? Det är nämligen så att i mitt inlägg ovan ditt har jag visat att Johan Gummesson, länsmannen i Krysseboda på 1670-talet kallas rättare när han 1674 köper Östra Månsamåla. Köpet omtalas även 1677 då för detta Ländzmannen ährlig och förståndig Johan i Krysseboda köpebrev för Östra Månsamöla framvisades. Han verkar ha blivit/varit rättare efter han avsagt sig tjänsten som länsman. Hustrun Malin Persdotter nämns också i samma köpebrev (se mitt förra inlägg för källor). Johan Gudmundsson bör då sannolikt vara den rättare som du nämner i mantalslängderna 1675-1683. Du skriver om din Johan Johansson troligen död 1684 jag antar det är då Johan försvinner från Krysseboda i mantalslängderna? Men detta gäller nog Johan Gudmundsson, som 1684 omtalas salig (se nedan).
 
Rättelse och kompletteringar till ditt inlägg:
1). Johan Gudmundsson levde ännu 1680 i Krysseboda (mtl) men var död 1684 (EVIIAAAD:57 (1681-1684) Bild 2090 / sid 43)
2). Johan Gudmundssons hustru Malin Persdotter levde ännu 1692, hon nämns i katekismilängden. Källa: Domkapitlet i Växjö FII:11 (1672-1694) Bild 560 / sid 1083 (AID: v41166.b560.s1083, NAD: SE/VALA/00507)
3). Johan Gudmundsson i Muggehult skriver du är född 1659. Baserat på dödbokens ålder får man ca 1657, är nyfiken på källan för 1659?  
 
Fundering:
Gudmund Johansson i Bodaskog har sannolikt varit gift med en Elin i ett första äktenskap. Möjligen är hon syster till Åke Svensson i Östra Stamphult som du skriver. Menn, Åke Svensson kallas svåger till Gudmund Johansson, det skulle han väl även kunna vara om han var gift med en syster till Gudmund Johansson, så det är nog inte så självklart att Elin är syster till Åke Svensson.
 
Det är svårt att komma med kompletteringar och rättelser när man inte är säker på var du hämtat dina uppgifter!
Notisen med källhänvisning (tack!) om Johan i Kryssebodas mågar är ny för mig, så den tackar jag för!  
 
med all välmening
//Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-11-15 20:09)