NULL Skriv ut sidan - Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Anbytarforum

Titel: Kryssebodasläkten (Algutsboda)
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2013-07-04, 16:08
Hej!
 
Nu är jag här och rotar igen. Jag har inte tittat närmare på länsmannen Gumme Johansson (död 1724) i Krysseboda, än de uppgifter som redan finns här på forumet. Farligt att anta att det inte finns mer att hitta.
 
Men jag bestämde mig för att kika lite i domböckerna om det kan finnas några tips om vem Gumme Johansson var gift med. Enligt ett tidigare inlägg under Algutsboda, daterat 5 augusti 2007, av Niclas Rosenbalck ska Gumme Johansson ha brukat Bodaskog en tid. Anledningen till att han bott här, har enligt tidigare gissningar här på forumet varit att hans farfars far möjligen var länsmannen Jöns Hemmingsson i Bodaskog (eftersom länsmansyrket finns i Kryssebodasläkten). Detta då Gumme Johanssons farfar Gumme, felaktigt tillgivits patronymikonet Johansson i en artikel av Liss-Eric Björkman. Detta är väl vederlagt nu i och med mitt inlägg ovan från 30 december 2011 där jag kan visa att Gumme Johanssons farfar hette Gudmund Larsson och inte Johansson/Jönsson i efternamn.
 
Nu till uppgifterna som jag gärna tar emot synpunkter till. Kan det vara rätt?
 
Vid tinget 1684-06-16 finns en anteckning om uppbjudna hemman däribland:
 
Boaskogh af Gumme Johanson som han kiöpt aff Swärfaderen Hemmingh i Hufudhulta öö
Källa: Uppvidinge häradsrätt AIa:4 (1684-1689) Bild 5250 (AID: v393353.b5250, NAD: SE/VALA/01597)
 
Detta borde väl röra sig om samma Gumme Johansson? I så fall var alltså hans hustru dotter till Hemming Håkansson i Huvduhulta ö.
 
I huvudhultaö östergård fanns enligt GMR 1686 Håkan Hemmingsson och Johan Hemmingsson. Säkerligen söner till Hemming Håkansson.
I Mtl 1650 Hemming med hustru Gertrud.
I mtl 1646 finns Jon Ingesson och hustru Elin samt mågen Hemming och hans hustru = dottern Giertrud
I Roterings och utskrivningslängden 1642 finns Jon Ingesson och Hemming Håkansson i Huvudhultaöö
 
Hemming Håkansson, är då gissningsvis son till Håkan i Bodaskog eftersom han ägde del av gården och sålde den till svärsonen.
 
Håkan i Bodaskog var gift med Elin Jönsdotter som hade arv efter sina föräldrar Jöns (Hemmingsson) och Ingrid i Arnaskruv. Detta framgår ur Uppvidinge häradsrätt 1631-05-02
Källa: Uppvidinge häradsrätt AIa:2 (1622-1634) Bild 267 / sid 23 (AID: v46898.b267.s23, NAD: SE/VALA/01597)
 
 
Alltså, OM jag tänkt rätt:
 
NN Hemmingsdotter från Huvudhultaö. Gift med Gumme Johansson, länsman från Krysseboda.
 
far: Hemming Håkansson, bonde i Huvudhultaö. Gift med Gertrud Jonsdotter, dotter till Jon Ingesson ohh Elin i Huvudhultaö.
 
farmor: Elin Jönsdotter, gift med Håkan i Bodaskog.
 
farmors far: Jöns Hemmingsson i Bodaskog och senare i Arnaskruv. Gift med Ingrid. Det finns en stor utredning med många släktled och vidare information om Jöns Hemmingssons hustru i domboken 1618.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-07-05 14:19)