NULL Skriv ut sidan - Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Anbytarforum

Titel: Kryssebodasläkten (Algutsboda)
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-08-05, 06:28
Ingeborg Mattisdotter måste nog trots allt vara dotter till Matthias Johansson i Kryssebo. Lars Andersson hade med största säkerhet fått avstå sin fästmö Karin för att senare bli kompenserad med systern Ingeborg - troligen efter förhandlingar med de besvärliga svärföräldrarna. Anledningen till att detta säkert stämmer är bl.a. närvarande dopvittnen när Lars Anderssons äldsta dotter Elin (gift med Gumme Larsson i Hyltan, Vissefjärda sn) döpte sin son Johan andra advent 1707. Ett av dopvittnena var Sigrid från Kryssebo g.m. Matthias Johanssons son Johan. Antagandet styrks ytterligare av namnen på Lars Anderssons barn. De döptes till Elin (efter barnets mormodern), Anders (efter farfadern), Johan (troligen morbror Johan), Malin, Matthias (efter morfadern), Ingrid och Per. Min slutsats blir då att Ingeborg Matthisdotter trots allt var dotter till Matthias i Kryssebo. Jag har inte återfunnit Ingeborg Matthisdotter i Vissefjärdas dödbok. Hon kan möjligen ha återvänt till Algutsboda efter mannens död 1714. Vid dopet 1707 fanns också dopvittnet Nils Gummesson i Thomashult, Algutsboda sn. Jag vore mycket tacksam om någon har information om honom.