NULL Skriv ut sidan - Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Anbytarforum

Titel: Kryssebodasläkten (Algutsboda)
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2007-08-03, 21:32
Nej Göran, jag förstår ditt resonemang men släktskapet du påvisar är inte belagt (det grundar sig ju enbart på din gissning utan stöd att Tore i Rasslebygd hustru skulle varit gift med en Nils och via detta hypotetiska äktenskap då mor till Jon Nilsson i Rasslebygd). Om det ändå vore så att Jon och Gertrud var släkt såsom du anger skulle det innebära att kontrahenterna fick gifta sig! Något förbud att ingå äktenskap mellan besläktade personer i sjätte och femte led fanns inte 1637.   Släktskapet är alltså betydligt närmre i tid än ifrån frälsemannen Nils Jönssons [Halvhjort av Elmtaryd] på 1400-talet.  
Herr Hemming Teodori var son till Tor i Bodaskog - som är son eller svärson till länsmannen Jöns Hemmingsson. Hemming Teodoris hustru är dotter till häradsskrivaren Marcus Lucasson i Transjö, Ekeberga sn och hans hustru Märit (Märta) Johansdotter, en dotter till kyrkoherde Johannes Gudmundi i Dädesjö - och således är herr Hemmings svärmor syster till Ingeborg Johansdotter i Krysseboda (g.1)m. länsman Gudmund Johansson , 2)m. ryttaren Sone Persson i Grimmansmåla, Algustboda sn).  
Liss-Eric Björkmans artikel i Släkt och Hävd 1985:3-4 - Några smålandsprästers släktband kan alltså kompletteras och korrigeras en hel del. Han påstår ju även att det ska ha funnits ytterligare en dotter till kh Johannes Gudmundi vid namn Elin (g.m. Andreas Schatelovius i Stenbrohult), men detta är felaktigt - hon var dotter till komministern i Algutsboda o senare kyrkoherden i Dädesjö Nils Haquini. Jag har märkligt nog hitta alla dessa grenar som mina förfäder!