NULL Skriv ut sidan - Dädesjösläkten

Anbytarforum

Titel: Dädesjösläkten
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2015-02-16, 18:36
Vilket väl jag tycker är en miss  
 
I Ätten Båt av Billa (1473-1647) av J.E. Almquist i SoH 1953:2 (som väl tillsammans med Gillingstams i PHT 1965 och Stig Östensons artikel i PHT 1974 väl ligger till grund för vad som står i ÄSF) så diskuteras det endast vem som kunde vara far till Margareta Håkansdotter och man tittade på hennes gårdar och jämförde med möjliga fäder. Men man verkar inte diskuterat möjligheten att gårdarna kan vara arv efter modern. När man tittar på vilka gårdar Margareta hade och var de låg i jämförelse med var Halvhjortsättens gårdar låg så ser man närheten till halvhjortsättens Älmtaryd.
 
För övrigt har jag varit i kontakt med Stig Östenson (senast för några veckor sedan) som skrivit om Båt av Billa senast i SGT 2007 och även han hade då missat Margareta, vilket han berättat att han tycker är tråkigt så här i efterhand. Men vi tror båda att Margareta Håkansdotter var dotter till Håkan Matsson och Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd). Stig nämnde också i sitt senaste brev till mig att han nu tror att brodern Olof Håkansson också hade Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) som moder efter att ha läst min uppsats om Margareta och hennes ättlingar med tanke på vilka gårdar Margareta hade och vilka gårdar Olof m.fl syskon hade.
 
Det viktiga här är ju att man nu med större säkerhet kan lägga till Margaretas dotterdotter dotters likpredikan till källorna, vilken koppling dem emellan inte var klar förut. Där Margaretas dotterdotter anges härstamma från Halvhjort av Älmtaryd. Tankarna kring detta har omskrivits på Anbytarforum tidigare av Niclas Rosenbalck. Kopplingen mellan likpredikan och Margareta var väl inte känd av någon av ovanstående innan Niclas föreslog den på Anbytarforum 1999 tror jag?
 
När man tittar på vilka gårdar Margareta hade, var de låg, och likpredikans uppgifter så pekar allt mot Halvhjortsätten, och därmed också mot Båt av Billa.  
 
Angående länken i mitt första inlägg här under till artikel så är den nedtagen eftersom en omarbetat version nu finns tryck.
 
Frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (Dädesjösläkten) och hennes ofrälse ättlingar i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-02-16 19:01)