NULL Skriv ut sidan - Dädesjösläkten

Anbytarforum

Titel: Dädesjösläkten
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-01-31, 19:08
Hej!
 
Birgitta efterlyste ovan kommentarer från någon utomstående kunnig på området och perioden. Jag har skickat artikeln till Stig Östenson då jag önskade veta vad han tyckte just kring Margareta Håkansdotters (Båt av Billa) mödernehärstamning och jag har nu fått hans kommentar att lägga ut här.
Stig har skrivit ett flertalet artiklar (senast i SGT 2007) om ätten Båt av Billa men inte nämnt Margareta i någon av sina tryckta artiklar då han inte varit så bekant med henne. Han räknar henne dock som dotter till Håkan Matsson i brev utlagt 2012 här på Anbytarforum under Båt av Billa-tråden, utan att då gå in på frågan om hennes möderne.
Vi har kommunicerat ett par gånger om artikeln de senaste dagarna och med utgångspunkt från Niclas och min forskning håller han med om att Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) passar som Margaretas moder. Ingrid, som hos Brask uppges vara mor till sonen Arvid Håkansson.
 
Stig var också tydlig med att han vidhåller att de övriga barnen till Håkan Matsson (Olof Håkansson, Iliana Håkansdotter och den till namnet inte kända dottern som var mor till fogden Olof Esbjörnsson) hade Elin Svensdotter som moder. Eventuella funderingar kring dessa övriga barn till Håkan Matssons lämpar sig bäst i tråden om Båt av Billa under medeltida släkter och ej i denna tråden där fokus ligger på Margareta Håkansdotter och hennes ättlingar.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-31 20:10)