NULL Skriv ut sidan - Dädesjösläkten

Anbytarforum

Titel: Dädesjösläkten
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-01-29, 10:59
Hej Evert!
 
I artikeln har jag använt mig av ordet förmodligen gällande identifieringen av Herr Hans och avstått från att dra någon helt säker slutsats. Jag har gått igenom alla landskapshandlingar under relevant tid och inte funnit att Johannes Gudmundi i Dädesjö kallas herr Hans, så frågan är varför han skulle kallas så just där, omöjligt är det ju visserligen inte.
 
När det gäller noteringen i Växjö hospitals räkenskaper så skulle man kunna tänka sig att de förmögna barnen främst avser sönerna, kyrkoherdarna. Herr Hans förekommer inte landskapshandlingarna under tiden han levde, så om han varit förmögen eller inte framgår inte. Hade han varit förmögen kan man väl tycka hans änka inte behövt få underhåll i form av två tunnor spannmål.
 
Jag skulle gärna se modern till min ana Johannes Gudmundis barn som dotter till Johannes Olai i Gårdsby, men med tanke på detta fynd så känns det alldeles för osäkert.
 
Snabbgenväg till uppslaget 1592 hos Riksarkivet: http://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0047757_00196 (Se mitten av höger sida)
 
mvh
Martin
 
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-29 21:18)