NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Lisa Qviberg skrivet 2007-02-28, 12:41
Jag har följt den här diskussionen länge, men utan att kommentera den, fast besluten att inte lägga mig i. Men nu måste jag bara få ur mig detta (trots att det inte handlar om Bure):
 
Ulf, anledningen till att du sällan får svar på dina brev från myndigheter eller att svaren är kortfattade, neutrala och kanske till och med avvisande beror på att myndigheterna uppfattar dina skrivelser med bifogade kopior på foton och egenritade teckningar som sk tokbrev eller dårbrev. Jag har som myndighetsarkivarie tagit hand om många tokbrev med tjocka bilagor. För det mesta lägger man dessa i en hög (utan åtgärd) och så gallras de inom några månader, eller - om brevskrivaren ändå uttryckt sig någorlunda klart och tydligt och uttryckligen kräver ett svar - så svarar man artigt men avvisande tillbaka, för man vet att om man lämnar en öppning för diskussion så blir man aldrig av med människan.  
 
De flesta större myndigheter får hundratals tokbrev varje år. Därför lär man sig rätt snart hur ett klassiskt tokbrev ser ut, och - jag är ledsen att säga det - men dina brev klassas med all säkerhet som sådana. Det är alltså därför du inte får vettiga svar från myndigheterna där de inte heller kommenterar dina bilagor. De ser ingen anledning att ta dig på allvar.
 
Jag hoppas det här inte passerar gränsen för vad som kallas personligt påhopp etc, för det är inte så det är menat. Jag vill bara förklara hur det faktiskt går till på en myndighet så att du, Ulf, förstår hur myndigheterna betraktar dina skrivelser.