NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-02-28, 01:42
Till Peter Funke: Tack för lyckönskningen! Ja, det hoppas jag med...att jag skall få lön för de mödor jag lagt ned, både på Walinfrågan och Byrisholmssaken. En stor belöning skedde ju i måndags då Kanal 5 var på besök! Glöm inte...ni som raljerar över Fredrik och Filip, dessa personer satt i ung. två timmar och lyssnade uppmärksamt på allt jag hade att säga vilket INGEN tidigare gjort, varken myndigheter eller andra medier!!!!
 
Till Gunilla: Glöm inte, att detta var i början på 1200-talet, en tid man nästan inte vet någonting om...varken när det gäller kungar, slott och ev. norrlandsfurstar! Man kan ju även tänka sig att slottet: Buresholm/Byrisholm/Birisholm bara hade en kort blomstringstid. Det kanske bara vara ståtligt under Fales tid och sedan gradvis förföll i brist på pengar. Kanske att det redan under 1300-talet var en borg i starkt förfall och inte ens beboligt längre, kanske det är därför som det inte näms så mycket i skriftliga källor. Kungens män bodde då i speciella Kungsgårdar. Man kan alltså tänka sig att borgen fortfarande fanns då den (enligt min mening) näms i riksrådsbrevet år 1398 (Birisholm) men att den då var starkt nedsliten och inte hade något större strategiskt värde? Att det gått hett till även i Norrland berättar ju både historien (under 1400-talet t. ex.: inbördeskrigen som härjade i bl. a. Helsingland) och det faktum att den järnklädda Slottsporten (enligt Bureus) var skadad av pilskott (även Bygdén såg ju denna port!). Förmodligen jämnades hela borgen med dess mäktiga (dubbla?) ringmur med marken någon gång på 1400-talet och det är förm. därför som det finns så lite rester kvar av både slott och försvarsmurar!?
 
Och nog fanns det hot alltid på 1200-talet, även i Norrland. Glöm inte Gunilla, att Birsta låg alldeles vid kusten och där var man sårbar för härjande folkslag som kunde slå till när som helst från sina båtar, t. ex. Ester, Karelare och andra krigiska folk som bodde runtomkring. Även från Norge kunde det ju komma arméer.
 
Godnatt!
 
Ulf