NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Jan-Christer Strahlert skrivet 2007-02-27, 17:00
Cris Bringefors skriver tidigare under denna tråd följande Vi är faktiskt alla amatörer, eller är det någon i denna diskussion som är professionell släktforskare, med omfattande, kvalificerad forskarutbildning, ett stort antal vetenskapliga publikationer i välrenommerade internationella tidskrifter och heltids yrkesverksamhet i just släktforskning? Det är ju just amatörerna som utgör släktforskarrörelsen, det är en hobby, man gör något man älskar, i den ursprungliga betydelsen av ordet amatör.
Jag förstår henne inte även om hon är med i rötterrådet. Vad krävs enligt henne för att vara en väletablerad forskare? Jo att jag publicera mig i välrenommerade tidskrifter och har heltids yrkesverksamhet i släktforskning för att kunna anse mig vara en kunnig forskare. Jag har forskat mer än halva mitt liv, studerat forskning på universitet, givit ut några häften i egen regi. Framforskat material från flera socknar under flera år. Hållit många föredrag om olika ämnen, och blir fortfarande anlitad till att framföra min röst om ämnen som kan vara intressanta. Jag är inte ensam på denna nivå. Är vi enligt henne glada amatörer som inget förstår eller är vi lite mer kunniga? Var går gränsen till proffs enligt henne. Jag vill inte kalla mig för expert, även om en del säger det, utan mera ärligt sakkunnig. Med en del akademisk utbildning i ämnet och mycket slit under 30 år finner jag att nu börjar det bli roligare att få fram nytt för övriga att få ta del av.
Jan-Christer