NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2007-02-27, 11:04
Några (sista?) personliga, men sakliga, kommentarer till Chris kommentar:  
 
man kan föra en sakkritisk diskusssion
Det tycker jag att jag gjort, i högsta grad! Jag har verkligen undvikit att skriva nedlåtande om personer, även det var svårt ibland när man blir påhoppad personligt.
 
Raljerandet över TV programmet
Det har väl inte jag stått för? Däremot framgår det väl tydligt vad det är för ett sorts program, där man verkligen hänger ut folk inför hela svenska folket och gör pengar på det! Men det kanske inte heller bör ifrågasättas, eller?
 
Om man ständigt kastar sig huvudstupa in i diskussioner här i Anbytarforum, så får man ju räkna med att bli emotsagd och inte bara räkna med att alla ska hålla med om allt och vad som helst, eller?
 
vuxenmobbning
Vägrar jag att delta i eller bli utsatt för!
Menar du förresten att det var beskrivningen av eller kritiken av programmet som var vuxenmobbing. Eller ifrågasättandet av Ulfs deltagande där?  
 
Eftersom han berättade om deltagandet och frågade om detta program, så kan det ju ha varit menat som en upplysning att beskriva det, samt omtanke att varna för att inte utsätta sig för detta programs vuxenmobbing! Detta borde ju ligga utanför Bure-diskussionerna, men tyvärr verkar det som bekant förknippat om och om igen!
 
Det handlar inte om Ulf har rätt eller fel
Nej, det handlar om synen på källkritik och synen på Bure-ättens äldsta delar.
 
Att det finns fler som prövar vetenskapens tålamod om vad som är rätt och fel visas bildligt talat i dagens Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1009755,00.html
 
det handlar om att hålla en civiliserad ton
Absolut!
 
Bure har blivit religion för många av er
 
Absolut inte för mig! Ingenting är heligt! Det här är inte den enda eller ens en särskilt viktig fråga i mitt liv, men betydelsefull för den här debatten och lite för släktforskningens villkor.  
Vissa metoder, och därmed fakta och teorier, är att föredra framför andra, som bl a Urban Sikeborg redan i inledningen av diskussionen har redogjort för, vilket inte accepteras, utan ständigt ifrågasätts utan hållbara argument!  
 
Är man religiös för att man dristar sig till att ifrågasätta detta? Eller menar du att Bure-religionen självdör om ingen nappar? Kanske det, men spridningen på internet lär ju vara stor och här ansvarar vi väl för att den inte sprids okritiskt?
 
Vi har nu alla hört argumenten för eller emot i över 3000 inlägg och kan själva dra våra slutsatser och det behöver vi inte göra offentligt på AF.
 
Så tänkte jag också länge, men när jag såg att det tenderar till att ena sidan fortsätter att diskutera samma sak, utan hänsyn till tidigare diskussion, så tänkte jag att det är ju viktigt att göra ytterligare ett demokratiskt försök att bemöta detta!  
 
Står det onyanserat och oemotsagt, så tror ju många uppenbarligen att det är sanningar som sprids!  
Är det så Anbytarforum ska fungera?  
Eller ska vi bara vänta på att någon blir så arg att den överreagerar från någon sida i diskussionen och så kommer saxen och censuren fram och så stängs alltihop? Det har jag försökt undvika genom att föra en så saklig debatt som möjligt! Om SAK och inte person!
 
Utan diskussion tystnar Sverige! Det är det stora hotet idag, inte att några skräms bort av av diskussioner, vilket är mycket beklagligt i sig. Jag har också fått brev från personer som stödjer vikten av mina synpunkter, men som inte skrivit om det här. Jag kommer troligen inte fortsätta denna diskussion, men jag hade ju redan sagt mitt ändå, fast vuxenmobbare varken vill jag eller anser jag mig vara, TVÄRTOM! (Vem vill det förresten?)
 
Redan har hela Ordet är fritt-avdelningen stängts, men där hoppas jag Chris och de andra får till en bra lösning så snabbt som möjligt!
 
Jo, den typ av 'diskussioner' som förs bl a under denna tråd skrämmer bort folk ordentligt
 
Det stämmer att det är många som sagt så genom åren. Det är inte bra. Hur stor del som tycker så vet vi däremot inte, men många skriver glädjande här i Anbytarforum varje dag och många fler läser ju vad som skrivs.
 
När jag har frågat dem som sagt så om vad de syftar på, så har svaret ofta blivit att det är några tokstollar som har lekstuga där, det är så hård och elak ton, det är så tjafsigt, det är för mycket bråk, det är så ovetenskapligt, utan ett uns av källkritik och självkritik, det har man ju hört(sic!).
 
Det är till viss del förståeligt:
om man är konflikträdd (som vi svenskar sägs vara) eller ännu värre har råkat ut för något av de många fula personliga eller debattekniska kommentarer som ibland förekommer. Det är oacceptabelt och bör ju bemötas, helst av Anbytarvärd(ar) i första hand, men även av andra, fast det finns alltid en risk att det blir fel då också, eftersom det är svårt många gånger att avgöra vad som är rätt och fel.  
 
MEN det är märkligt:
med tanke på att den klart största delen av Anbytarforum handlar om ren släktforskning, utan den minsta kommentar om annat! Med massor av glada och nöjda användare, som glädjande nog verkar bli fler och fler!
 
Man måste ju inte ens läsa diskussionerna och ännu mindre delta i dem!  
 
Det är vi som är intresserade av diskutera, INTE KRIGA!, som ägnar oss åt detta för att det är ROLIGT och för att förhoppningsvis komma fram till något lite BÄTTRE! Det är åtminstone min avsikt!
 
Generaliseringar av kön kan ju vara underhållande och även vetenskap ibland, men säger ju inget om individernas variation, som jag tror ofta är större än likheterna.
 
När man som jag har haft släktforskning som största intresse i drygt 17 år och följt Rötter och Anbytarforum entusiastiskt sedan starten, så är det klart att jag är engagerad här, men den här diskussionen är ju på inget sätt livsavgörande. Mycket stor glädjande betydelse har släktforskandet i alla fall! Något man älskar som amatör, vilket de flesta av oss är, som du nämner Chris. Man kan ju dock vara mer eller mindre erfaren amatör, vilket oftast har betydelse när man löser problem och när man diskuterar, men det behöver ju inte ha det!
 
Skönt att se att du inte heller tror på avgiftsbeläggning efter som det minskar antalet frågeställningar och förmodligen deltagande från vissa, såväl nybörjare som erfarna. Jag slutar förstås inte, och det hoppas jag att ingen gör eller iallafall inte de flesta, pga detta!
 
Tack för ordet och tack till alla som lyssnar på det och kämpar för det!
På återseende i faktaforskningen eller någon annan spännande diskussion i snar framtid!
(Nu ringde svärmor och kastade mig tillbaka till den grymma verkligheten därute! Det har skett en förfärlig bussolycka här i Uppsalatrakten! Då kan det vara bra med riktig religion, som jag tyvärr också saknar! Stackars drabbade människor!)