NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2007-02-27, 01:23
Till sist?
 
Jag vet inte om Chris räknar in mig i sitt omdöme, i så fall ber jag om ursäkt och ber om påpekanden om (och bakläxa på) det som varit onödigt eller dumt.
 
Ulf, för mig förs den här diskussionen mellan jämlikar, förstås inte mellan lärare och elever! (Magister säger för övrigt ingen av mina elever längre. Tilltalet är du, Stefan eller Simander.)
 
För mig handlar den här diskussionen i huvudsak om principer kring släktforskningens teorier och metoder, samt om korrektheten och värdet i de konkreta påståendena och hypoteserna som presenteras när det gäller just Bure-släkten.  
 
Min ambition har varit att förklara och tydliggöra varför vissa (Bure-)personer och vissa uppgifter om dessa accepteras och varför vissa avvisas inom genealogins område, vilket ju även många andra före mig har försökt tidigare i denna diskussion, inte minst Urban Sikeborg som startade denna diskussion i just detta syfte!  
 
Det handlar om källkritisk metod och teori. Inget annat. Inget personligt alls.
 
I övrigt får alla forska, fundera och tro som de vill, men inte oemotsagt om man påstår något offentligt och vill få med sig fler på samma resonemang. Det har ingenting med uppläxning att göra! Det är gängse vetenskaplig och demokratisk metod.  
 
När det gäller arkeologin är ju tolkningsmöjligheterna ännu svårare än inom genealogin, så arkeologer och amatörer som kan och vill får sköta detta. Jag är absolut ingen arkeolog och har aldrig utgett mig för att vara någon heller, även om det är ett av mina stora intressen att följa på avstånd i t ex tidskriften Populär Arkeologi och andra media.
 
Det verkar ju som arkeologerna hittills har gjort en helt annan bedöming än vissa Bure-entusiaster, men sånt kan ju ändra sig, även om det inte alls ser ut så just nu!
 
Nu ska jag sluta trötta er med mina långa inlägg för att istället sova gott och önskar alla andra detsamma!  
För att sedan förhoppningsvis ägna den sportlovslediga tiden under morgondagen åt mer vardaglig framåtskridande släktforskning som att med glädje skriva in bouppteckningar, skriva in de senaste arkivfynden ur kyrkböckerna, lägga in gamla fantastiska fotografier som mejlats mig och ringa så många levande släktingar som möjligt (talade nyligen med en 95-åring som avslutade samtalet med att vi kanske ses och hörs någon gång!) av den småländske förfadern Petter Törngrens ättlingar, innan de, eller jag, somnar in för gott! Carpe diem!  
 
Stefan (vän av släktforskning, ännu i livets skola)