NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-19
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-01-27, 16:25
Tack Benny för all hjälp, vet inte hur jag skall kunna återgälda dig? Kanske med en medalj av något slag OM jag en dag skulle bli någon kunglighet av något slag (alltså inte bara i Sverige, det finns ju fler länder!)
 
Nu till den nya bilden: vi ser alltå två portar som öppnas på vid gavel, ovanför ser vi en gammal skriptrulle och till höger en skära och till vänster en symbol för män vad?
 
Vi kan också notera att vapenbilden har de två Bure-färgerna gult och blått - samma färger som finns i det moderna Bure-vapnet som Olof Bure bl .a. adlades med. Har för mig att detta vapen gäller för släkten af Burén (var är Marc!!!???) och i en tidigare diskussion så var det visst tal om att denna släkt skulle kunna ha kopplingar till Bure-ätten (och Johan Siggesson). Detta är Marcs område...
 
Vi kan iallefall KLART konstatera att två portar som tidigare stängt vägen nu plötsligt har öppnats! Varför? Jo, svaret måste naturligtvis höra ihop med skriptrullen ovanför! Tack vare denna gamla bok-rulle har dörrarna öppnats och vägen är nu fri framåt. Det var ju exakt detta som hände Johan Siggesson från Byrestad: hans väg framåt var stängd men tack vare att han hittade krönikeboken i Sköns kyrka så öppnades dörrarna för honom och han fick sitt efterlängtade adelsskap och kunde därmed äkta sin älskade trolovade (Anna Stensdoter?) - som kom från högfrälset (Thott mfl.?). Sedan ...levde de lyckliga i alla sina da´r!
 
Var det så som krönikeboken från Sköns kyrka såg ut? En skriptrulle? Fanns det papper på denna tid (1200-talet), eller skrev man på djurhudar? Pergament? Vad säger Auditoriet...såg krönikeboken ut som bilden på skriptrullen?
 
Måste köra taxi nu...vi ses imorgon!
 
Hej!
 
Ulf