NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-19
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-01-27, 15:56
Hej alla! Till Andreas Lindgren: du tar upp något intressant...visst kan man väl det? tänka sig att den vita hästen skall symbolisera Fale hin Unge! I så fall så var det alltså krigshjälten Fale som fick en lans genom halsen och dog på detta sätt - mitt i ett stort slag! Tanken är inte alls dum.
 
Lägg märke till att hästen står på sina bakben och frustar! med framhovarna, alltså en stridsscen! Dev vita färgen på hästen kan också indikera på att här handlade det om uppsatta personer (Adel, Kungligheter)!?  
 
Till Helene Jorsell: Det finns en gedigen släkttavla av min släkt utlagd här på AF av Elisabeth Thorsell (under rubriken: Walin, Johanna).
 
Till Arne: sök bara på mitt namn så får du fram allt, både det ena... och det andra! Om du söker på : Munktellmuseet så kan du se bilder på gamla traktorer där på deras hemsida. Det var mest Lokomobiler (ångmaskiner på hjul) man tillverkade under Theofron Munktells tid (grundaren), redan vid 1900-talets början var släkten Munktell ute ur företaget, men det var Theofron och hans son som lade grunden till allt! Theofron ägde en stor herrgård: Rossvik (ligger strax söder om Eskilstuna), som hade över 1000 hektar, tror det var åker. Hur mycket skog han hade vet jag inte, inte heller hur stor boniteten på denna var!  
 
Vänligen
 
Ulf