NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-24
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-01-23, 13:06
Hej alla! Hoppas du får en trevlig dag i skogen Arne - trots att du inte har en Munktelltraktor!
 
Nu mina damer och herrar...skall jag säga er något nytt!! Jag har länge tvekat med detta, då jag själv tycker att idéen kan vara lite väl galen. Men min plikt mot efterkommande generationer tvingar mig...
 
I boken: Kyrkan och Bygden, utg. år 2000 av Sköns församling, står det på sidan 25 följande rader: En åsikt som varit oemotsagd sedan 1920-talet är att Skönfunten skulle vara vittrad. Om vi verkligen iaktager dopfunten kan den uppgiften ifrågasättas, eftersom ytan dels inte liknar andra vittrade dopfuntar och dels har mycket välbevarade spår av en huggmejsel.
 
Dopfunten anses vara från 1100-talet. såg ni orden: ytan dels inte liknar andra vittrade dopfuntar och välbevarade spår efter en HUGGMEJSEL.!! Varför finns det tydliga spår efter en huggmejsel? Kom ihåg att dopfunten är en mycket stor, stabil sak.  
 
Här kommer nu min galna idé: Tänk om KRÖNIKEBOKEN som skrevs av antingen Fale eller hans son finns INMURAD i dopfunten!!!???
 
Alltså...så här berättar Johannes Bureus: att en krigare vid namn Johan Siggesson (från Byrestad) skall ha tagit Fale Bures vapensköld och  krönikeboken 1572 och tagit med dessa till Johan III och tack vare dessa saker fått sitt adelskap förnyat så att säga. Han kunde genom dessa två attilraljer bevisa att han redan tillhörde en av Sveriges äldsta och finaste frälsesläkter. Lägg också märke till den mycket märkliga vapenbild som han vart adlad med: en lans brutalt genomborrad genom en hästhals!! (Den skall finnas utlagd här någonstans). Denna märkliga vulgära bild kan enligt mig mycket väl symbolisera HUR Johan Siggessons stora förfader? Fale, blev dödad eller allvarligt sårad! Kanske skedde detta vid Gestilren 1210? All logik säger väl att ingen normal människa väljer frivilligt en sådan bild OM den inte förmedlar något VIKTIGT!? Eller hur? Man lade ju annars ned stor möda med att göra sin vapenbild så skön och vacker som möjligt, det var ju något mycket viktigt förr detta med adelsskap.
 
Nåväl...tillbaks till Krönikeboken. Jo, vad skulle Johan Siggesson med krönikeboken till då han fått sitt adelsskap? Att han möjligen ville behålla Fale Bures vapensköld kan man väl förstå - kanske att den hängdes upp i någon kunglig kammare på slottet Tre kronor? Om vi antar att att Johan skickar tillbaks krönikeboken till Sköns Kyrka vart skulle man då förvara denna klenod säkert?  
 
Hur skulle man skydda den så att inte tjuvar eller andra inkräktare tog den eller förstörde den? Varför inte med en huggmejsel hugga upp ett litet smalt hålrum i den massiva dopfuntens nedre del och mura in den där?
 
Ja, vad säger NI vänner?
 
Ulf (slottsdetektiv)