NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-24
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-01-23, 01:17
Till Björn: om jag skall våga mig på en uppskattning så tror jag att det kan ha funnits en 30-40-50 000 personer i norrland på 1200-talet? Detta är en ren gissning utifrån mina begränsade kunskaper. Det bodde ju ung. 500 000 människor i Sverige (utan Finland) på 1500-talet så...då borde det väl ha funnits en 200-300 000 i landet på 1200-talet? Då kan man väl tänka sig att ung. en fjärdedel (eller femtedel) bodde i det vidsträckta norrland (gamla Helsingland)? Experter får rätta mig!
 
Till Arne: ja, internet och datorer har verkligen öppnat nya möjligheter, både för kunskapsinhämtning och kommunikation. Trevligt att det finns åtminstone EN positiv person ang. detta med Fale Bure här. Det är enligt min mening en stor skandal att inte denna berättelse mera har fått komma fram i norrländsk historieskrivning - jag kan inte fatta det! Hoppas din traktor går bra...du vet väl att det var min släkt (Munktells) som startade det företag som idag heter: Volvo Construction Equipment (gamla Volvo BM)! Har du någon gammal Munktelltraktor?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert