NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-01-12, 22:45
Hej igen! Kunde bara inte motstå att dela med mig av lite tankar jag har...Jag vet inte hur djupt du tänker gå Lennart i din bok men skulle du fundera på att göra en snabb översikt över norrlands ur-historia har jag lite ytterliggare tips! Jag hoppar över sägnen om Fale Bure då jag förstått att du inte tror på den, men...den skriftligt dokumerade (riksarkivet) Medelpadska adelssläkten som levde på 1300-talet (med den böjda armen som adelsvapen)borde väl kunna komma ifråga (se mitt inlägg ovan för någon vecka sedan). Till denna släkt hörde ju Nils Farthegnsson och hans son: Farthegn Unge. Det var ju denna Nils Farthegnsson som nämdes i ett brev från Ärkebiskop Olof 1327, som tillsammans med två män till fick i uppdrag att organisera koloniserningen emellan: Skellefteå och Uleå.
Källa: Kyrkan och Bygden utg. år 2000. Artikel skriven av: Nils Blomkvist, sid 37.
 
En ny tanke jag har fått...alla har ju utgått från att detta område skulle vara emellan: Skellefteå älv och Luleå älv, men tänk om man skulle tolka det precis som det står!!! Alltså landet emellan Skellefteå och ULEÅ ÄLV... I FINLAND!!!??? Vad säger ni om detta? Tänk om man menade hela området upp och runt bottenviken och ned i Finland till Uleå älv?
 
Jag vill också helt kort bara nämna om något annat mycket intressant ang. norrlands ur-historia. Som alla känner till finns det ju stora gravhögar både i Högom (vid Selånger) och i Nolby (Njurunda). Där ligger ju mäktiga Hövdingar begravda och kanske att det var de gamla Hälsingekungarna som ligger där? Den danska historikern: Saxo Grammaticus (dog år 1214) nämner i sitt verk Gesta Danorum (16 volymer)om en Hälsingekung vid namn: Tor Långe och som skulle ha levat vid kristi födelse och härskat över Hälsingland och Jämtland. Långt senare skall en ny Hälsingehövding vid namn: Thore Helsing ha erövrat Själland år 1064 och sedan byggt borgarna: Helsingborg och Helsingör och givit dem namn efter sitt eget! Är inte detta fantastiskt? Kan detta stämma? vad säger Panelen om detta? Även Bottenviken skall en gång ha hetat:Helsingehav!
 
Det här tycker jag absolut att du skall kolla upp Lennart...detta med Helsingekungarna och denne: Saxo Grammaticus.
 
Det gamla Helsingland skulle ha sträckt sig ned till skogsområdet: Ödmården, som skall ligga vid gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland. Jag hittar det dock inte på kartan. Jag förmodar att nordgränsen sedan gick ung. vid Ångermanälven. Detta Helsingland var alltså ett eget land! med en egen lag Helsingelagen, som låg utanför Sveakungarnas kontroll. Enligt vissa historiexperter (vågar inte nämna några namn med tanke på de nya reglerna) skulle norrland inte ha införlivats (reelt) med nationen Sverige förrän i början på 1300-talet! Man hade bara anspråk på detta område tidigare - enligt dessa experter - men ingen verklig kontroll.
 
 
Ja, det var lite nya funderingar från mig. lite att tugga på för Panelen.
 
Till Björn: slå upp ordet: personporträtt i en ordbok, om du inte vet vad det betyder. Ordet mustig kan jag bjuda på, det betyder: saftig, kraftrik, grovkornig, utrycksfull. Angående din andra fråga kan jag inte ännu avslöja källan då jag inte vet om jag får det. Men en gammal ring har upphittats i södra sverige i jorden vid ett gammalt Bure-gods. På denna ring finns också Bure-vapnet. Jag har inte sett ringen utan bara talat med en person ang. detta per telefon. Ringen skall dock vara i gott förvar, så kanske att man kan göra någon slags tidsbestämning på den framöver...tänk om den skulle vara från 1200-talet...?
 
Vänligen: Ulf.