NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2006-01-12, 11:17
Ulf, Jag, som så många andra och kanske även du  visste inte, vad jag gav mig in i när jag startade min forskning om Norrlands historia för några år sedan. Jag trodde  in i det sista, att jag skulle hitta någon, som redan utforskat detta. I stället fastnade jag rejält och länge på just Västerbotten, medan Norrbotten var långt enklare. Även Medelpads och Hälsinglands historia verkar betydligt enklare.
 
Till sommaren när jag åter är uppe i Umeå ska jag en sista gång försöka på plats dyka djupare in i vilket arbete andra forskare gör där via Universitetet och Museet, och se vad jag ev missat (inkl senaste tolkningar av resultaten från Österbotten). Visst har jag lekt med tanken att skriva en bok om detta, men jag vill dels se vad Gävlespåret ger, dels se om utgrävningarna kring Botniabanan ger nya fynd.  
 
Risken är nämligen stor att jag drar helt felaktiga slutsatser i den just nu centrala frågan för Västerbottens ursprungshistoria och utveckling (åtminstone ur mitt perspektiv): Vilka var dessa människor ursprungligen? Varifrån kom de? Hur länge hade de funnits i Västerbotten? (Med få möjliga undantag är alla ortsnamn germanska) Vilket kulturutbyte och vilka handelsvägar hade de utvecklat före 1300-talet, när de först dyker upp i historieböckerna. När handeln tog fart, kunde många fler människor försörja sig och överleva i älvdalarna, vilket i sin tur ledde till bl a  fenomenet Bureätten, som en historiebok kallade det. Det går nog inte att skilja på Västerbottens historia och fenomenet Bureätten, de verkar hänga ihop, och jag börjar ana (?) ett mönster av kulturella betingelser, som kanske (?) kan ge svar. Hittar jag några rimliga (alternativa) svar, tror jag nog att det blir en bok