NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-14
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-01-11, 16:44
Hej Lennart och tack för svaret! Jag tycker att du skall försöka att sammanfatta din forskning så småningom i en skrift eller en bok, den skulle fylla ett tomrum! Det finns ju så lite skrivet om den nordliga bure-grupperingen och dess sociologiska rörelser och mönster - iallefall i modern tid. Om den södra grupperingen finns ju desto mera material kanske för att den innehållit så mycket adel?
 
Till Nicklas Rosenbalck: Jag hoppas att vi får avgöra själv vad vi vill kalla oss och vår forskning...vi behöver inga förmyndare på detta område. Jag hoppas att du också kan respektera att några av oss faktiskt tycker att den såkallade bure-ätten är en verkligt intressant släkt som innehåller väldigt spännande personer som betytt mycket för landet Sverige och dess utveckling. Försök inte taga ifrån oss detta nöje tack!
 
En ny fråga till Panelen: Angående detta med introduktion av adel på Riddarhuset, är det någon som kan reda ut begreppen ang. detta? Om vi tar t. ex. Anders Bure som ju adlades 1624 men inroducerades först 1627, varför denna fördröjning? Eller denne Johan Siggesson som ju adlades 1572 men aldrig introducerades. Varför introducerades man inte SAMTIDIGT som man adlades? Varför denna fördröjning. Ville man testa den nya adelsfamiljen några år innan man gav dem politisk makt? Var det någon skillnad emelland adel som var introducerad och de släkter som inte var det? Var det ett A- och B-lag?
 
Vänligen: Ulf.