NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-12
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-03-12, 20:19
Idag är det exakt 75 år sedan Ivar Kreuger tog sitt liv (?) i Paris! Han byggde under sin levnad upp en av världshistoriens största industrikoncerner (balansomslutningen låg på ung. 2 300 miljarder kr. i dagens penningvärde!)
 
Man tror att ung. hälften av Wallenbergs förmögenhet idag kommer från Kreugers konkursbo!
 
Det finns de som menar det...att hade bara Christer Littorin (min mormors mors kusin) eller någon annan hög chef, trätt fram med kraft, så hade kanske koncernen kunnat räddas! Nu blev det inte så...utan den såkallade Kungliga Kommissionen tog över och satte efter 2 veckors undersökningar hela koncernen i konkurs.
 
Det var Christer Littorin som fann Ivar död i sin säng i Paris. Christer, som förm. var miljardär själv, förlorade hela sin förmögenhet i kraschen då han ställde upp för sin nära vän ända till slutet genom att gå i borgen för Ivar med allt vad han ägde. Han gick i personlig konkurs (fick också böter på flera hundra miljoner!) och fick även sitta en tid i fängelse. Han kom dock tillbaka till finansvärlden och startade upp ett investmentbolag som hette: Cauto (?) - ingen som vet om detta företag finns kvar än idag?
 
Nej...nu måste jag koncentrera mig på viktigare saker...
 
Vänligen
 
Ulf