NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-01-05, 01:15
Hej igen. Jan-christer: Du undrar vad ingiften har med Bure-ätten att göra...jo, utan ingiften brukar det inte bli några ätter alls! Om en Bure-kvinna gifter in sig i en släkt och de sedan får barn så är dessa barn Bure-ättlingar - det behöver man inte gå några kurser för att förstå.
 
Om du läser om mitt inlägg så skall du finna att det finns en del källor angivna.  
 
Björn: Ang. sagostunder - kan du precisera de sk. sagorna? När det gällde Bure-släktingarna tog jag informationen från bl. a. Svensk Uppslagsbok. När det gäller den medeltida adelssläkten från Medelpad så är den skriftligen belagd på riksarkivet med både brev och adelssigill (den böjda armen). Informationen om Anders och Jonas Bures gods i roslagen har jag hämtat från Elgenstiernas böcker om den svenska adeln. När det gäller Tord i Byr så skrev jag tydligt att informationen om detta kom från en gammal sägnen. Så vari består sagostunden?
 
Varför skulle inte godset: Burvik kunna ha något samband med orten Burvik i västerbotten? Det har ju bevisligen bott en mängd burar i området runt Bureå, varför skulle det då inte ha kunnat funnits en herrgård i Burvik - som tillhörde Bure-ätten?  
 
Varför skulle denna medeltida adelssläkt från Medelpad äga mark just i Uppland? Varför inte i Värmland, Skåne, Dalarna, Södermanland? Tyder inte detta på att släkten hade gammal anknytning till området? (Detta är enbart en gissning!).
 
Hej Vendla! Jag tycker precis som du, att man skall vara öppen för all ny information som kommer fram och undersöka sådant seriöst. Det är så forskningen går framåt. Jobba vidar på detta spår med denna ö! En dag kan alla pusselbitar falla på plats!
 
Finns det någon som känner till vilka gods som Johannes Bureus ägde?
 
Vänligen: Ulf.