NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-03
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2005-10-03, 14:30
Hej alla Bure-forskare!! Jag tycker vi skall vara stolt över att tillhöra denna otroliga ätt! Den torde vara unik i Sverige beroende på sin stora bredd och alla begåvade personer som kommer från den. Allt ifrån högadel till konstnärer, författare, kompositörer och skådespelare. Jag har nu en stor nyhet att berätta för er alla! Jag tror mig ha hittat platsen för Fale Bures slott: Byrisholm/Birisholm i Birsta (Sundsvall)!!!! (Omnämt i ett riksrådsbrev år 1398). Vad säger ni om detta! Alla experter och arkeologer är nu välkomna att inspektera platsen. Jag använde bara sund logik för att komma på detta! Det har ju funnits två teorier angående vart slottet låg. En teori säger att den tidigare medeltidskyrkan uppe på Sköns kulle skulle ursprungligen ha varit ett slott. Jag tycker dock att byggnaden såg lite liten ut för att kallas ett slott - även med lite utbyggnad. Man skall ju ha klart för sig att Fale var en liten Kung över norrland och måste ju som sådan ha haft en 10-15 tjänare förutom alla livvakter. (Enligt historikern Dick Harrisson så införlivades norrland reelt med Sverige först i början på 1300-talet!!). Enligt den gamla sägnen skulle slottet ha legat invid det gamla ålderdomshemmet (idag ligger Birstaveken där), alltså på andra sidan av E4:an!! Sedan är det bara att använda logiken. Naturligtvis måste man förflytta sig uppåt eftersom vattnet gick högre upp då (7-10 meter högre). Jag har nu funnit en utgrävd plats ur bergsslänten med en urgammal helt slät sten/block som sticker upp. Kan härstamma från slottet!? Jag har även funnit rester av stenmurar som synes ha löpt runt slottet som en försvarsmur!!! Platsen är dessutom helt rätt ur militärstrategiskt läge. Kan vi bara få fram lite utgrävningar nu på denna plats så kan vi en gång för alla lösa denna gåta med Fale Bure och alla blir nöjda och belåtna!!!!! Jag tror även att Bure-ätten kommer från  
Ryssland ursprungligen - 900-talet? Se ishockeystjärnan Pavel Bure!! Se även det franska och engelska ordet: Bureau - som står för Byrå, Kunskap. Kanske att man började att ge släkten ett smeknamn på 900-talet: Bureau-släkten? Alltså kunskaps-släkten! Den är ju känd genom åren för att vara så beläst!!!  
Vänliga hälsningar: Ulf Sawert, Säbrågrenen.