NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-03
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-05-21, 01:27
I väntan på sammanställningen av Bure seminariet kommer jag inte heller ännu ta upp någon del av vad sades där men jag kan säga att jag fått Uppgiften att kartlägga genealogiskt Sjögren Larsson Patienterna jag har gått igenom ett par familjer från sundsvalls trakten som klart är bureättlingar jag har ytterligare fått ett antal fall från skellefteå trakten som jag just nu kollar om dom är buresläkt,jag kommer att ta dom familjer från sundsvalls trakten till Leif Boström för att ta del av min kartläggning och dom fallen från skellefteå till Ulf Lundström för att ta del av min kartläggning och ev tillägga något jag ev missat. jag har fått dom här test personerna och deras Genealogi från Sten Jagell som är en av de genforskarna tillsammans med Karl Henrik Karlsson forskat på Sjögren Larsson syndromet och västerbottensjukan. varför det skulle varra intressant är för att bäraren av genen tros ha kommit från sundsvalltrakten på 1300 talets mitt och bosatt sig i skellefteå trakten vilket vi vet att Herse Falesson gjorde tillsamans med sin familj dom var bland de första som var i trakten och som spridningen ser ut så procentuellt så är det lika många som har det syndromet nu.det innebär att det inte kom därifrån från början då skulle spridningen vara betydligt större enligt alla  beräkningar säger Sten Jagell. och kan vi visa att alla patienter är bure ättlingar och att bure ättlingar ev. genom Herse Falesson familj var genbärare.  så är det en stor upptäckt och ev kan man knyta släktskapet mellan Herse och Nils Falesson som hans farfar.