NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-04-06, 00:28
Låt mig se.
 
Mina anor i Bohuslän och Halland, som förvisso inte blev svenskar förrän 1658/45 bedrev handel med egna skepp runt så väl Nord- som Östersjön. Bönder längs Smålandskusten bör ha idkat samma verksamhet, åtminstone om jag inte minns alldeles fel av hur statistiken för Öresundstullen såg ut... Sedan så bedrev man också handel till lands mellan Sverige och Danmark.
 
Längre söderut var det av naturliga skäl andra fiskar som drogs upp, men fiskades gjorde det, och naturligtvis så beskattade kronan så gott den kunde.
 
Kronan köpte upp andra varor i andra delar av Sverige till lika dåliga priser.
 
Mälardalen, som ju som du kanske vet, inte ligger i Götaland, som jag jämförde med, ligger i rikets centrum, och blev därför inte skövlat så ofta. Det blev däremot regelbundet Västergötland och Småland, troligen kraftigare än Norrland, då det fanns mer soldater tillgängliga att skövla med, och dessutom inte var så långt att gå innan man hittade en stad att bränna... Av intresse är att de flesta slag i Sverige på denna tid stod i söder, jag kan inte påminna mig om så många slag i norr innan 1700-talet...
 
I södra Sverige bedrevs, om än lite senare, idiotier som tobaksodling. Här fanns fullt med statsstödda manufakturer. Vi hade ett antal handelskompanier som var utslag av merkantilismen. Hantverkarna tvingades att bilda skrån. Man fick inte hugga ner ekar på jordbruksmark, och blev av med gården ibland om så skedde. Det sista drabbade av naturliga skäl inga norrlänningar...
 
Det väsentliga är att även om invånare i västra Småland av naturliga skäl inte led aäljaktsinskränkningar, och även om västgötar inte led av förbud att segla på Östersjön så drabbades dessa av andra pålagor och plågor, ty staten försökte suga ut alla så mycket den kunde...