NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Nils Olofsson skrivet 2005-04-06, 00:00
Anders Ryberg skev:
 
Och när man talar om ett handlingsprogram för att i smyg åstadkomma diverse samhällsförändringar av så vitt omfattande art med så dåligt stöd, ja då ser jag en konspirationsteoretiker... Om någon vill påvisa ett handlingsprogram riktat mot Norrland, jag då behövs bättre argument än de som jag har sett här...  
 
Jag ber dig att läsa vad Sune Åkerman skrev men eftersom du inte läst boken Älvdal i norr blir det ju svårt att föra en vettig konversation kring det hela. Åkermans 12-punkter börjar ordagrant med Det skulle vara möjligt att uttänka ett riktigt vederstyggligt handlingsprogram från illvilliga regeringars sida riktat mot det lokalsamhälle, den region som beskrivits ovan, som den framtonar under medeltidens slutskede och tidigare nyare tid. När vi nu vet hur hela ekosystemet i och utanför älvdalarna fungerade blir den sådan tankekonstuktion lätt att utföra  
 
Alltså, en tankekonstruktion vad det gäller handlingsprogram, men tyvärr en realitet när det gäller det politiska utfallet.
 
Så till Anders påstående att Samma politik fördes för övrigt i hela landet, oavsett vilket landskap det rörde.
 
Javisst var lagarna och skatterna desamma men frågan är ju vem de riktade sig till.  
 
Ett förbud av landsköpet och försvåránde av handeln med lapparna-drabbade det Götaland lika hårt som norra Sverige?
Bedrev allmogen i landets södra delar en lika omfattande handel runt hela Östersjön med egena skepp?-drabbade med andra ord det Bottniska handelstvånget Svealand lika hårt som norra Sverige?
Bedrev allmogebefolkningen i Götaland och Svealand ett omfattande sälfiske, laxfiske och fjällträskfiske?-drabbade skatter och konkurrerande verksamhet av staten inom detta område södra Sverige lika hårt som norra?
Kronans förköppsrätt på pälsverk och därmed försämrade priser, blev det en lika stor inkomstförsämring för allmogen i södra Sverige som i norra?
Blev alltså även Mälardalen återkommande skövlat av främmande makt på grund av att militären skickat iväg alla trupper?
 
Jag är också nyfiken på att höra om de äventyrliga merkantilistiska projekt som pågick i södra Sverig under samma period och med samma förtecken som Åkerman anger. Äventyrare och lyckosökare av olika proveniens borde särskilt uppmuntras och utrustas med exklusiva privilegier på andras bekostnad. Tvångsåtgärder mot lokalbefolkningen, både samer och övriga, vore här ett lämpligt komplement, som skulle garantera billiga transporter, kolning etc.
I norra Sverige har vi ex. Nasafjäll, Luleå Silververk och Meldersteins bruk som förskräckande exempel.
 
Sammantaget, att säga att att samma politik bedrevs i hela landet, är kanske rätt på ett teoretiskt plan. Men vad realpolitik beträffar, och vad följderna av en driven politik innebär, så blir det kvalificerat nonsens att hävda att ssmma sak skedde i hela landet.
 
Det väsentliga, och som också framgår mycket tydligt i Älvdal i norr och dess nio olika uppsatser, är att den mångfacetterade infrastruktur som fanns i norra Sverige i själva verket var en förutsättning för att ha ett drägligt liv i dessa ur odlingssynpunkt karga trakter.
När befolknigen fråntogs alla möjligheter till utkomst utom jordbruk, så blev speciellt norra Sverige oerhört utsatt.
 
Kai, det är alltså inte jag som författat de tolv punkterna utan de är hämtade från en uppsatsen Ett ekosystem och dess förvandling av Sune Åkerman.
 
Kai skriver Påståendet att utskrivningarna ”borde gärna få den utformningen att också hemmansägare i avsaknad av vuxna barn skulle drabbas i inte så liten utsträckning ” är rena rappakaljan. I själva verket visar allt befintligt källmaterial på att motsatsen i verkligheten både eftersträvades och uppnåddes.
 
Jag vet inte hur väl du känner till det gamla Västerbotten men nog tycks det mig som det inte hörde till ovanligheterna hemmansägare utan vuxna barn skrevs ut. En snabb titt i Kenneth Mossbergs avskrift Mantalslängd Västerbottens län 1654--1695 ger flera exempel på ett dylikt förfaringssätt. Ulf Lundströms Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650 samt Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1650-1790 ger samma bild.