NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-04-05, 22:25
Jag har noterat ditt inlägg, Anders. Du framför dät svepande generaliseringar, men jag finner inga nya fakta för mitt föregående inlägg om övre Norrland. Här är den historiebild om svenskt bergsbruk jag utgått från.
 
Bergsbruket i Sverige omvandlades från en liten (manuell) smideshantering i början av 1500-talet. (järn och koppar då ca en fjärdedel av exportvärdet) till en betydande industri i slutet av århundradet. Två förändringar möjliggjorde detta. Man började kunna framställa tackjärn i masugnar och inte bara smidesjärn med ojämn kvalitet, samt bygga hammarsmedjor där man kunde färska tackjärnet till smidbart stångjärn.  
 
Denna exports absoluta värde fördubblades från 1550-talet till år 1600 och femdubblades sedan under 1600-talet. Koppar utvanns allt mer vid Falun och  dess absoluta värde 20 faldigades i slutet på 1500-talet i jämförelse med siffrorna under Gustav Vasas tid. Falu Koppargruva är en gammal inkomstkälla, som först då blir betydande.
 
Den största expansionen kommer alltså efter generellt sett efter Gustav Vasas död. Att bygga dessa nya masugnar och hammarsmedjor i Bergslagen för att ersätta tidigare manuell småskalig tillverkning, krävde stora initiella investeringar.  
 
Att hävda att hela Sverige därför behandlades lika stämmer inte med mina uppgifter. Bergslagen (dvs stora delar av Värmland, Närke, Västmanland, Dalarna, Gästrikland och Uppland) fick denna period rejäla investeringar, medan andra regioner sögs ut in på bara skinnet. Dessa investeringar grundlade den senare expansionen och även en relativ (konjunkturberoende) välfärd kommande århundraden för Bergslagens befolkning.  
 
Vad jag funnit stämmer Sune Åkerman punkter bra, för övre Norrland verkar aldrig återhämta sig från det strupgrepp statsmakten/Vasaätten tog på landsdelen.