NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-04-05, 20:05
Rätt skall vara rätt. Naturligtvis presenterar Nils på de första raderna av sitt inlägg 12.31 en vettig version av Norrlands historia.
 
Men låt mig se vad som är unikt för Norrland jämfört med Götaland:
Handelspolitiken är densamma, förutom det bottniska handelstvånget. Det är lika förbjudet med direktexport var man än bor... Merkantilism råder överallt.
Skatterna är lika höga överallt, och införs i hela riket.
Utskrivningar sker i samma utsträckning överallt.
Bondeseglation förbjuds även i söder.
Det lokala självstyret inskränks överallt, därav till exempel Dackjefejden.
Så vad var unikt? Vari består mitt nonsens. Det vore trevligt med mer konkreta argument, eller är det som vanligt, att när argument saknas följer personangrepp?
(Den som vill läsa om detta kan få en god första översikt i Sveriges historia 1521-1809 av Göran Behre, Lars-Olof Larsson och Eva Österberg.)
 
Relativt välstånd är något helt annat än exceptionellt, och dessutom så kan du ju notera att förmögenhetstaxeringen slog olika i olika delar av landet.
 
Och när man talar om ett handlingsprogram för att i smyg åstadkomma diverse samhällsförändringar av så vitt omfattande art med så dåligt stöd, ja då ser jag en konspirationsteoretiker... Om någon vill påvisa ett handlingsprogram riktat mot Norrland, jag då behövs bättre argument än de som jag har sett här...
 
Och det stämmer att jag inte blir imponerad av vackra titlar, och att jag inte ägnar mig åt okritisk auktoritetsdyrkan. Det gör mig stolt att andra bekräftar detta. Jag ser ingen anledning att  kalla snus något annat än snus oavsett om det ligger i en aldrig så gyllene dosa. Jag kräver att alla, oavsett titel, skall underbygga sina argument och redovisa källor. Och jag anser mig ha rätt att påpeka svagheter i en persons argumentation och brister i källhantering, även om en person är professor, antikvarie eller vad som. Ty har min kritik i något fall varit ogrundad?
 
Nej, vad som behövs här, och på många andra ställen, är mer källkritik, mer kritiskt tänkande och bättre underbyggda argument.