NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Nils Olofsson skrivet 2005-04-05, 17:34
Anders Ryberg, för det första talade jag inte om Tornedalens historia utan min troliga, vettiga och balanserade beskrivning rörde hela norra Sverige, och då i synnerhet socknarna norr om Umeå.
 
När det gäller Älvsborg lösen så känns det lite tröttsamt att tröska den debatten igen, men nåväl.
Uppgiften Inte mindre än 7 bönder från Luleå har lösöre värderat tillmer än 1000 mark i silver 1571. I hela det rika Bergslagen har exempelvis endast fyra bergsmän en motsvarande förmögenhet.  
var hämtad från boken Gammelstad-kyrkby vid Luleå älv Olov Isaksson Bonniers 1992. s.55
 
Jag skrev också efter Torstens Berglund inlägg att det verkar som om den uppgiften kunde vara felaktig.
Jag skrev sedan följande rader:
 
Detta är hämtat ur Anteckningar till Luleå sockens historia del II (1965) av A Nordberg. Uppgifterna har tydligen baserats på Hans Forsells bok Sverige 1571  
 
Jämförelse av Luleå sockens förmögenhetsförhållanden vid taxering för Älvsborgs lösen år 1571 med de förmögnaste socknar och härad i rikets sydligare landskap(enligt Hans Forssell, Sverige 1571).  
Medeltal tillgångar i mark (pengar):  
Delsbo .... 103  
Kopparherg .... 122  
Tuna. (Dalarne) ... 107  
Vadsbohärad (Västergötland) ...... 168,3  
Luleå . .... 168,4  
Smärre socknar finnas, i vilka medeltalen gå över Luleå stora sockens, men även med sådana tål Nederluleådelen av denna i allmänhet jämförelse. Såsom exempel kan anföras från Ångermanland:  
Arnäs..... 220,9  
Nederluleå.... 255  
 
Poängen både nu och då var att framhålla det relativa välstånd som kännetecknade norra Sverige under 1500-talet i jämförelse med den nedgång som sedan pågick under närmare ett par hundra års tid. Men som vanligt väljer Anders Ryberg att debattera enstaka detaljer och inte diskussionens huduvsyfte.
 
Anders Ryberg pratar om konspirationer. Att läsa in konspiarationsteorier i Sune Åkermans mycket intressanta uppsats Ett ekosystem och dess förvandling i boken Älvdal i norr är för mig ännu ett påhopp på en framstående historiker. Å andra sidan befinner sig Åkerman i gott sällskap. Han kan nu återfinnas i raden av historiker som Ryberg schavotterat tidigare i tråden: professor Juoko Vahtola, landsantikvarie Kjell Lundholm, riksantikvarie Johannes Bureus, landsantikvarie Gunnar Westin samt professor emeritus Sune Åkerman.
 
Anders Ryberg skriver att samma politik som Sune Åkerman beskrev, bedrevs i hela landet. Detta är ju kvalificerat nonsens. Eller sitter Anders Ryberg inne med unika källor rörande även Svealand och Götalands historia under Vasatiden och de nästföljande två seklerna?
 
Slutligen, jag är inte alls skyldig Anders Ryberg till att: bevisa en specifik kolonialism mot Norrland göra bättre ifrån sig än att redovisa de åtgärder centralmakten vidtog i hela landet om det skall påvisas någon konspiration.
 
Vare sig jag eller Sune Åkerman har försökt påvisa en konspiration och jag har således ingen skyldighet att göra bättre ifrån mig.