NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-04-05, 15:09
Tack för ett intressant inlägg, Nils. Ska försöka hinna läsa de böcker du nämner vid tillfälle. Lite funderingar kring ovanstående
 
Först, jämförelsen med Bergslagen ovan är om inte helt fel, så ändå ganska svepande? Om jag minns rätt, så fanns det inte mycket i Bergslagen på 1500-talet att jämföra med de då stora norrländska rikedomarna samma period (skinn och fisk). Bergsbrukets inkomster (=vinstöverskott) var ännu små på 1500-talet (Gustav Vasa Landsfader eller tyrann).
 
Men välståndet i Bergslagen växer, för under Gustav Vasas tid startar en för Sverige med tiden enorm resursöverföring till att exploatera Bergslagen. Denna pågår i över 150 år, och dessa investeringar grundlägger denna regions betydelse för Sveriges exportinkomster. Först på 1600-talet, när know-how importeras genom invandringen av valloner fås jämnare kvalit?, och en lämplig metod för storskalig tillverkning. Då växer också betydelsen och välståndet i Bergslagen.
 
Denna cash-flow-plundring av övriga Sverige utanför Stockholm och Bergslagen, som fördelaktigt gynnades av detta, och statsmaktens regleringar gjorde att övriga Sverige i det närmaste ödelades för all företagsam verksamhet. I Norrlands fall ända fram till slutet av 1800-talet.
 
Mina undersökningar hittills leder till liknande slutsatser (om än icke lika drastiskt förmulerade). Det återstår dock mycket detektivarbete för mig. Men den gängse historiebeskrivningen tycks mig alldeles för schablonartat enkel. Norrland utgör över hälften av Sverige, och bör kanske delas upp i tre stycken kulturella områden?
 
Det första =svearnas slutar vid Ådalen i Ångermanland. Hit nådde såväl Asatron som stormännens kolonisation med sina värderingar år 1100 (slavar eller landboställen-statare). Norr därom fanns en annan kultur, samer eller kvener.  
 
Denna ersattes troligen gradvis med invandring från söder, och denna invandring hade bevisligen nått Umeälven och Rickleån år 1314. ?mu var redan 1316 Norrlands rikaste församling enl Umeå sockens historia. Troligen också (delar kring) Skellefteå. Från Ådalen till Skellefteå tycks formas ett eget unikt kulturområde utan stormansinflytande. Här växer också Bureätten fram. Denna region mellan Umeå och Skellefteå tycks (för mig ha indicier för att) bilda en egen kulturell zon.
 
Det tredje området är Piteå och norrut, som koloniseras via initiativ från söder efter Nöteborgsfreden. Detta område formar sedan en egen blandkultur, med egna unika särdrag, som även tycks bli rikare än den i söder (Luleå-Torneå). Med tiden pressas dessa två nordligaste regioner närmare varandra handels- och värderingsmässigt, innan de krossas av statsmakten-Vasakungarna.
 
Klart verkar också att befolkningen norr om Ådalen var långt mer fiskare, jägare och mångsysslare, som hade boskapsskötsel som bisyssla. De var knappast jordbrukare i senare århundradens mening. När de på efter 1550 genom beslut i Stockholm tvingades bli jordbrukare, var givetvis svälten nära i detta karga svårodlade klimat.  
 
Om levnadsstandarden var hög i norr jämfört med södra Sverige verkar fullständigt logiskt för mig. Gles befolkning parat med entreprenörskap, stora naturrikedomar, fri handel och föredömliga effektiva belöningssystyem. Detta har i alla tider varit grundpelare för ekonomskt välstånd och tillväxt. När några av förutsättningarna togs bort, kom helt förutsägbart svält i stället för välstånd.