NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-07
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-03-22, 20:22
Men nu är det så Nils, att 200 år är rätt lång tid, medan 20 år är rätt kort tid... Vi minns båda saker som inträffat för 20 år sedan, men har av naturliga skäl inga minnen av vad som hände för 200 år sedan. Självklart skall man vara källkritisk när man läser gamla krönikor, det glädjer mig mycket att du nu insett detta, men att därifrån dra slutsatsen att den är oanvändbar är något extremt... Ju närmare händelserna en källa ligger desto trovärdigare.
 
Om vi nu övergår till Kjell Lundholms id?er så finns det inga källor som stöder dessa, utan de bygger på gissningar. Han har ett antal släktkonstruktioner som ju saknar stöd i källmaterialet. Dessutom finns det mycket enklare förklaringar som inte motsägs av bevarade dokument... Kjell Lundholm kan visserligen sägas stå i överensstämelse med Bureus konstruktioner, men då Bureus befinner sig på 275 års avstånd till Nils Fartegnsson så kan man nog lungt konstatera att det föreligger vissa skillnader...
 
Och det är ju alltid bra att du läser in dig så väl på området innan du börjar argumentera, NE är ju känd för att innehålla de mest djuplodande analyserna av Erikskrönikans tillkomst och tendens. Jag har för mig att en kommenterad version finns att köpa, den ger nog mer om man uttrycker sig milt. Om du nu vill läsa en mer ingående analys av händelserna 1317-18 så kan jag rekomendera inledningskapitlet till Michaels Nordbergs I kung Magnus tid från 1995...
 
Att Erikskrönikan bara är känd i en 1400-talsavskrift innebär heller inte att man kan underkänna den. Förvisso innebär varje avskrift risk för fel, men i allmänhet brukar det mesta av innehållet överleva avskrivandet.