NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2005-02-06, 01:35
Om man läser diskussionstråden under rubriken Släkter/Rudbeck på AF så kan man läsa följande: Av allt att döma uppfanns de medeltida danska anorna av assessorn Daniel Rudbeck (1657-ca 1710) inför hans ansökan om adelskap. -Josef Kuschner, 25 april 2004. Det apropå Johannes Rudbeckius, och man säga snacka om att kaka söker maka . Nästan komiskt om man tänker sig att två personer från olika släkter, bägge med uppdiktade antavlor, gifter sig med varann kanske i tron att de gifter upp sig.  
 
Lennart> Jag tror Johannes Bureus anledning till att ljuga ihop Buregenealogin helt enkelt var att han ville hotta upp sitt anseende. Att konstruera imponerande antavlor verkar ha varit ett inte helt ovanligt sätt för personer som ville uppåt i samhället att framställa sig i bättre dager, för att vinna fördelar och för att vinna acceptans hos etablissemanget. Man får nog acceptera att det sådant var utbrett. Och om en historisk karriärist skrev ner sin egen antavla så finns det extra anledning att vara källkritisk. Det fanns så att säga solklara motiv för att teckna ner något som ser bra ut.  
 
Visst verkar Rudbeckius ha gift sig smart då han gifte sig med ärkebiskop Bothniensis dotter. Dock, han gifte sig kanske åtminstone delvis med Bothniensis dotter för att han var ett smart val av svärfar, men knappast för att svärmor hade väldigt långa meningslösa sick-sack-ankopplingar till Bureätten, det är iaf min syn på saken. Hur man kan räkna in Rudbeckius i Bureätten övergår mitt förstånd. Rudbeckius själv saknar ankoppling till Bureätten och hörde alltså inte till Bureätten. Att Rudbeckius hustrus morfars farmors far hette Jakob Andersson och bodde i Bureå saknade troligen totalt betydelse för Rudbeckius  giftermål. Man måste alltså gå fem generationer bakåt på hans hustrus sida för att komma in på manslinjen på Bureätten, och då på en person som inte finns verifierad i samtida källor(rätta mig om jag har fel).  
 
Och Lennart, du uppger ett sakfel. Nils Olofsson har inte bevisats som far åt Bothniensis. Det är blott en teori som lagts fram. Herdaminnet uppger annat.