NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-10
Skrivet av: Anna Berg skrivet 2003-09-10, 08:50
Det var mycket intressant att läsa Sikeborgs artikel här i forumet och jag ska låna årsboken som den finns i sin helhet i.
Att den s.k Drottningätten nämndes som exempel är en sak -men märkligt att någon tar det som en personlig förolämpning och hojtar till. ( jag menar någons personnamn var ju ej använt)
Jag har nu varit in och läst även under den rubriken. Och det är ju många som tror även där...
 
Faktum kvarstår: det finns mycket vagt, tro och förhoppningar kopplade till gamla släkten.  
Själv kanske jag  är släkt med gamle kung Gösta: har dock enbart vaga idéer än -ty hur styrker man hopp över skacklarna ? Men visst vore det lockande att skriva in de vaga länkarna (som jag inte kan styrka med urkunder)  
En Wasa-ättling... jo jo, det vore något det.
 Jag håller fullkomligt med dem som anför en vetenskaplig syn och metod när man vill styrka gamla berättelser, historier, släktskrönor etc  
Ty även om man stoppar sin egen   privata forskning i bokhyllan -så hittas väl den en dag av efterkomlingar som i sin tur förfäktar släktskap med än den ene än den andra eftersom det står skrivet i fars eller mors eller annan släktings papper... och det kan ju absolut inte vara fel
Eller?