NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-10
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2003-09-09, 17:00
Det är helt rätt att jag argumenterar för elementär källkritik. Ett herdaminne är fortfarande ingen förstahandskälla till annat än vad dess författare trodde, oavsett hur mycket Marc önskar något annat.
 
Vad det gäller en mantalslängd så är den en förstahandskälla för vilka skattskyldiga som uppges ett visst år. En husförhörslängd är en förstahandskälla till vilka som bodde var vid ett visst tillfälle. En dombok är ett protokoll över vad som skett vid en domstolsförhandling, och ger en god bild av den, precis som dagens domstolsprotokoll. Ett medeltida brev är berättar vad den som lät nedteckna det gjorde, till exempel att han sålde en gård till sin bror.
 
Herdaminne är resultat av arkivforskningar och litteraturforskningar, och om man bygger ett herdaminne på fantasifulla böcker som Bureus så blir resultatet naturligtvis fantasifullt. Samma sak gäller all litteratur. För att en bok skall vara trovärdig så gäller en mycket enkel regel. ALLA UPPGIFTER I EN BOK SKALL HA STÖD I SAMTIDA KÄLLMATERIAL SOM TOLKATS PÅ ETT RIMLIGT SÄTT! (Jag vet att jag just skrek, det verkar behövas här.)
 
Jag lovar att fortsätta göra en INGÅENDE bedömning av de uppgifter som lämnas i denna och andra diskussioner vad det gäller källkritik. Att okritiskt sprida uppgifter på det sätt Marc gör kommer nämligen farligt nära historieförfalskning, något som är mycket farligt. Detta är för övrigt inte den enda diskussion där jag envisas med att lägga mig i, det framgår med önskvärd tydlighet av till exempel diskussionen om Drottningsläkten.
 
Då Marc dessutom ägnar sig åt kommersiellt skrivande är det extra viktigt att bredriva konsumentupplysning om att det han skriver håller undermånlig kvalitet, så att ingen slösar bort sina pengar på hans böcker.