NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-10
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2003-09-09, 14:31
Av Hernelind: jag hade lite bråttom i går när jag skrev om källor jag tänkte förtydliga mig lite för nya släktforskare varför fbu, vbu, dbu = födelseböcker och vigselböcker och död/begravnings böcker räknas som säkra källor är för att förutom prästen som är där finns vittnen till omnämnda person. Man räknar också första hands uppgifter från gamla levande släktingar (ex. Morfar) som säkra källor, det finns även forskare som menar  
Att runsten skulle räknas som säker uppgift på grund av den som ristade hade vittnen och var själv första hands vittne till det han rista. Nu till mindre säkra källor dvs. Andra hands uppgifter eller ungefärliga uppgifter  
Som Mantalslängd, Husförhörslängd, Communionlängd, Domböcker, Medeltida brev, Jordaböcker, Pergamentbrev, soldatregister, Protokoll i Lagböcker hos präster hos Lantmäteri, skattelängd, utflyttningsländ, Herdaminne, adelskalendrar, emigrant register, Biografiska lexikon. Historie Böcker osv. Allt är källor som vi som forskare kan använda oss av och som före 1500 tal när få källor finns kvar en del bortglömda eller på arkiv. Får man leta upp dom t.ex. En uppgift från en skattelängd är inte en säker uppgift men backas den upp  
Av en eller flera Jordaböcker och kanske av ett herdaminne då börjar en viss säkerhet kring uppgiften komma.
Det har sagts att t.ex. Herdaminne inte är en källa, men det är fel visst är det en källa/Uppgift herdaminne skrivs ner av biskopen i stiftet om olika präster/Kyrkoherdars Ämbetes perioder i olika socknar dessa Protokoll finns i original oftast i Latin eller på gammal svenska för att sen sammanställas av Bygd?n t.ex. Härnösand stifts Herdaminne. Och när jag refererar till t.ex. Säbrå Boken skriven av Säbrå Hembygds förening ett stycke skrivet av Tyko Lundqvist en mångårig forskare om Engebert Bure och Johannes (Hans) Bure med sid. Angivelse tycker man det räcker som Uppgift så kan var och en själv kolla uppgiften, men nej här tycker två ovannämnda personer att det inte räcker dom vill att jag skall skriva en halvsida med skattlängder, jordaböcker ect. Som kan finnas i Säbrå boken som källor. Nu hoppas jag vi är klara med källor/Uppgifter. Med vänliga Hälsningar Marc Hernelind