NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-25, 18:56
Hej alla! Och tack för ert fina arbete!  
 
Till Allan: tack för kartan! slottsområdet ligger ung. 100 meter väster om siffran 77 och R:et, tydligen har man missat både detta och de två murarna.
 
Tack till Peter också för kartan!
 
Till Marc: Hej, kul att höra från dig! Jovisst kan det vara som du säger...att Fale Bure bara byggde på den tidigare borgen (Skönsborg) som de gamla Hälsingekungarna bodde i - men detta vet vi ju inget om. Kom också ihåg en annan viktig sak: dörren till den gamla medeltidskyrkan ansågs ju vara tagen från det gamla slottet!! (tror det var Johannes Bureus som skrev om detta). Den hade ju även skador från pilskott på framsidan, vilket ju tyder på att det gått hett till där i Birstadalen i forntid!
 
Till Robert: angående riksrådsbrevet...vad man alltid måste ha i åtanke när man gör bedömningar av gamla citat är ju: att det är ett FAKTUM att en mängd viktiga brev och annat brunnit upp under åren! Därför måste man vara försiktig när man bedömer historiker från 1500- och 1600-talet då de KAN ha haft mera information då än vad vi har nu - eller hur? Därför kan ni nog inte på något sätt slå fast med 100% säkerhet att det inte KAN ha funnits ett riksrådsbrev från år 1398 där Birisholm näms - som också citeras i flera seriösa böcker - men det har brunnit upp (förm. i den stora slottsbranden år 1697 då en stor del av riksarkivet brann upp!). Här står åsikt mot åsikt och vi kommer nog inte längre i denna fråga. Vidare tycker jag också att man skall komma ihåg en annan sak: det har alltså gått ung. 800 år sedan Fale Bure levde, det är en lång tid, så gammalt och nytt kan ju finnas om vart annat där i trakten! Det kan ju t. ex. visa sig att: den korta muren är från 1900-talet medans den långa muren är från 1200-talet! Vidare kan ju stenen från bild 1 vara en sten från 1900-talet (schakmassa?) emedans stenen på bild 3 och 4 kan vara från 1200-talet! Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och inte förivra sig åt något håll...det är ju därför jag menar att nu behövs det fackmän som tar över detta, och benar upp allt.
 
Finns det ingen lantbrukare ibland oss? Ser en vanlig bondmur ut som på bilden? Är den 3 meter bred? Har en vanlig bondmur så massiva stenar?  
 
Till Björn: ja du är dig lik...alltid negativ. Den gamla berättarsägnen är en muntlig berättelse om detta med Fale Bure som förts vidare från far till son i 800 år bland Birstadalens bönder, den placerar Fales slott till området i närheten av det gamla ålderdomshemmet (rivt idag), där ligger nu Birstaverken. Det var genom den som jag kom på detta, då Johannes Bureus däremot ansåg att slottet och den gamla medeltidskyrkan var samma byggnad - vilket jag INTE tror. Byggnaden är på tok för liten! (Jag har talat med en bonde från platsen och han intygade med stort allvar att detta med med Fale Bure var en SANN berättelse och ingen saga minsann!).
 
En sista kuriosa, har ni tänkt på...att norrland har, så vitt jag kan förstå, aldrig någonsin i historien varit ockuperat!! Vad kan det bero på? En viktig faktor tror jag var: de djupa skogarna (och den kuperade terrängen) häruppe, de skrämde nog bort många invasionsförsök! Se bara vilka besvär som Gustav Vasa hade med Nils Dacke och smålänningarna! Ingen svensk kung VÅGADE sig hitupp! Norrlänningarna kunde nog även te sig lite vilda för folk söderut.
 
Men Robert...är det inte dags för en visit till Birstaberget snart? Hör av dig i veckan!
 
Vänligen
 
Ulf