NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25
Skrivet av: Allan Hansson skrivet 2006-09-25, 14:56
Rapport från Riksantikvarieämbetets Fornminnesregister
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/94743.jpg)
Eftersom Ulf inte tänker kolla Fornminnesregistret, och jag själv inte bor så långt ifrån Ämbetets lokaler, så har jag pallrat mig dit och studerat Birsta med omnejd. Sluttningen ner mot Birsta är uppenbart väl inventerad, och det skedde så sent som 1988. Det finns ett tiotal registrerade fornminnen i området, men hälften av dem ligger öster om motorvägen.
 
Jag är osäker på vad det utsnitt från ekonomiska kartan, som Peter publicerat, motsvarar på bifogade kartbild. Men Roberts bild är lätt att känna igen. I det område han markerat som slottsområde ligger fornminnet Skön 77:1. Det är ett ”Gravfält: ca 80 x 45 m (Ö-V) bestående av ca 5 högar. Högarna är 6-15 m diam; och 0,5-1,2 m h. I ytan enstaka 0,2-0,4 m st stenar.” Dateringen är bronsålder-järnålder.
 
Av övriga markerade fornminnen på kartan är Skön 50:1, 71:1, 72:1, 74:1, 75:1 och 77:1 enstaka gravhögar, datarede till bronsålder-järnålder. Skön 73:1 är en stensättning, förmodligen också en grav. Skön 126:1 är ett gravfält med tre högar och 3 stensättningar med den generösa dateringen stenålder, bronsålder, järnålder. Skön 102:1 är en högliknande ”övrig kulturhistorisk lämning, 6 meter i diameter och ca 0,5 meter hög. Slutligen är fornlämningen Skön 76:1 en milstolpe med kung Oscar I?s monogram, daterad 1854.
 
Eventuella lämningar efter den postulerade befästningen på berget är noggrant bortstädade.