NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-24, 23:43
Hej alla! Vart har vi då kommit...? Bilderna finns iallefall ute nu...jag uppmanar nu alla som följer med här att taga kontakt med arkeologer och myndighetspersoner och be dom att titta på bilderna - kanske kan vi genom detta så smånigom få fram en riktig undersökning av området!
 
Det synses mig märkligt - om det nu visar sig att det verkligen har legat ett slott där - att man missat detta i så många år!? Man skall komma ihåg att: Johannes Bureus skriver i sin bok Sumlen att det skall ha byggts ett slott där i Birsta. Vidare utpekar den gamla berättarsägnen att Fale Bures slott låg ung. i samma område. Och slutligen har vi det omdiskuterade riksrådsbrevet (år 1398) där namnet: Birisholm näms beläget i nordlandet (norrland). Så åtminstone tre (om än osäkra) källor nämner om detta slott.
 
Om vi nu bara antager att berättelsen om Fale Bure är sann så skulle det väl inte vara något konstigt med det om Kungen (Erik X) bekostade slottet! Att han blev kung över Sverige berodde ju i stor utsträckning på Fale Bures insatser - eller hur?
 
Vi skall också komma ihåg att detta var i norrland (mindre resurser på allt), så vi kanske inte kan jämföra kvalit?en på både ringmurar och slott med vad som byggdes i södra Sverige - därav den något oprofessionella ringmuren?
 
Till Robert: Ja det är nog ett fönster, det ligger ett hus strax intill.
 
Naturligtvis måste det ha funnits ett starkt fort uppe på bergskrönet, annar skulle slottet ha blivit sårbart bakåt. Förmodligen fanns det även försvarsanordningar runtom berget?
 
Den lilla muren ligger inte långt bort från den stora muren, sträckningen är densamma för dom båda: nedåt, söderut - man kan tänka sig att det funnits ett samband emellan dessa murar tillbaks i tiden - nu finns det en väg emellan.
 
Ni måste väl alla hålla med om: att det kan inte vara normalt att det sticker upp helt slätslipat klippblock ur marken!? Bara denna enda sten borde väl räcka för en mera seriös undersökning av platsen? Vad kan finnas nere i marken där?
 
Även den grova såkallade ringmuren måste väl också väcka en del funderingar... vanliga bondmurar var väl inte 3 meter breda och innehöll så bastanta grundstenar?
 
Jag har gjort mitt nu...nu måste experter ta över!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert