NULL Skriv ut sidan - Sköns kyrka med omnejd

Anbytarforum

Titel: Sköns kyrka med omnejd
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-29, 01:34
Rapport från Birstaberget: igår eftermiddag var alltså jag och Robert och besökte slänten vid Birstaberget. Vi gick noga igenom allt jag hittat där. Låt mig börja med en fadäs! Rober kunde direkt konstatera att den såkallade slottstenen var ett BETONGBLOCK och inte något sten! För detta ber jag er alla om ursäkt för min amatörmässighet! Jag såg på sidorna att det såg ut som murbruk men jag trodde att man kanske kunde använda sådant även på 1200-talet, det kopplade inte att det var frågan om betong.  
Så denna sten och förmodligen hela den utgrävda slänten kan vi nu lämna åt historien. Robert tror att man tagit grusmassor därifrån då man byggde vägen däruppe.  
 
Iallefall gjorde vi en helt ny upptäckt... en bit ifrån denna slänt, fann vi en djup grop! Vi tror att det rör sig om en gammal kallvattenkälla -  det fanns dock inget vatten i den nu.
 
Jag blev mycket glad då vi fann den då jag just tänkt mycket på detta...att slott och borgar ALLTID lades i närheten av brunnar eller vattenkällor!
 
Nu till det riktigt intressanta...efter noggranna studier av de två murarna tror vi nu att dessa KAN ha haft ett samband med varandra! Låt mig beskriva vad jag menar: tänk er en stor rektangel ung. 80 meter bred och ung. 100 meter lång - så kan muren ha sett ut en gång! Långsidorna pekar mot söder och norr. Den övre kortare muren skulle då ha varit övre delen av den västliga långsidan, och den långa grövre muren nedre delen av den östliga långsidan - hänger ni med?  
 
Vad som vi var helt eniga om var den stora bredden på muren - på vissa ställen ända upp emot 3-5 meter! Att det rör sig om en skalmur är iallefall jag övertygad om. Nu är ju frågan...vad har denna mur haft för syfte? Ja, vad säger ni vänner?
 
Nu har jag en del teorier ang. den nya situationen. Anledningen till att jag förlade slottsplatsen så högt upp var ju för att jag trodde att hela Birstadalen var full med vatten under 1200-talet. Enligt Robert var det inte så...så då kan ju slottet/borgen ha legat längre ned, där det också är plant!
 
En teori kan ju vara: att det låg någon form av slott eller borg inne i rektangeln! Längst ned på denna (mot söder) ligger ju en äng...kanske Birisholm låg där? En annan är: hela området kanske var fullt med murar? Det kanske fanns: yttre linjer och inre försvarslinjer? Rektangeln kanske låg i ytterområdet och slottet låg i mitten av allt. Kanske bodde en del av lokalbefolkningen där inne i rektangeln som kanske var någon slags förborg?
 
Här behövs det sannerligen mera undersökningar, hoppas att någon från Länsmuseet läser detta nu och vill börja kolla upp detta!
 
Som sagt var...denna fråga är långt ifrån avklarad, man får jobba vidare, steg för steg, till slut så hittar vi slottsplatsen!
 
Robert får fylla på med mer information, han tog också den del bilder som kanske kommer ut snart?
 
Vänligen
 
Ulf