NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16
Skrivet av: Robert Hammarstedt skrivet 2006-09-15, 19:25
Ulf!
Bevisbördan ligger väl inte på mig? Jag har visat att dina antaganden om att -holm med betydelsen ö, udde, näs osv inte är relevant för dina slottsteorier.
 
Vaddå vikingaskepp väster om IKEA? Var har du fått dessa teorier ifrån? Mig veterligt har det hittats en kogg från 1400-talet i Selångersån vid Åkroken (inne i Sundsvall), men inget vikingaskepp väster om IKEA. Jag påstår som lekman att OM det har hittats ett vikingaskepp väster om IKEA, så har man fraktat detta på land och begravt det på plats. Havsvattnet lämnade landet väster om IKEA 1500 år f Kr, dvs ca 2500 år före vikingatid. Jag tror inte att vikingarna fanns 1500 år f Kr, då var det bronsålder.
 
Vidare har jag varit i området på en snabbvisit. Jag insåg snabbt att inga medeltida större bebyggelser kan ha gjorts i slänten ovanför vägen bortanför jordkällaren. Marken sluttar så brant att där förekommer erosion med stenras som följd.
Jordkällaren är av senare datum.
 
Jag tycker att Carl Szabads förklaring att det aldrig funnits något Byrisholm, däremot finns Styrisholm belagt i skrift:  
I 1398 års brev står det Styrisholm, inte Byrisholm. Styrisholm eller, som man idag kallar det, Styresholm ligger i Torsåker i Ångermanland.
 
Försök att komma med kalla fakta och inte med löst framslängda teorier som saknar logisk grund. Jag försöker vara opartisk och drar slutsater utifrån fakta. Det är min övertygelse att man skall man ha goda grunder för sina teorier innan man publicerar dessa för en större allmänhet, vilket detta forum väl få anses vara.
 
mvh / Robban