NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-15, 17:52
Hej Ingrid! Jag skall försöka att svara på några av dina frågor...som du säkert redan märkt är denna diskussion infekterad, så man får passa sig lite så man inte råkar ut för råsopar från höger och vänster.
 
Iallefall...namnet Birisholm finns omnämt i ett riksrådsbrev från 1398, det näms även att det var beläget i norrlandet dvs. i norrland. Eftersom området runt Birsta har hetat: Byrestad (1500-talet) och platsen anses även vara Bure-ättens huvudområde så har jag funnit det naturligt att namnet egentligen var: Byrisholm - OBS. Detta är en ren gissning! Nu finns det personer här som menar att riksrådsbrevet aldrig har funnits, de menar att det skett en förväxling av breven. Men man skall då ha i minnet: att dett funnits en mängd skrifliga dokument tidigare som försvunnit (ofta brunnit upp) senare - detta kan gälla detta brev. Brevet citeras även i flera böcker.
 
När det gäller adelssläkter från norrland så känner jag bara till två riktigt betydelsefulla sådana, dessa var: Rålamb (från Hälsingland) och Bure (från...javadå?). Det finns säkert flera, men som sagt, dessa två låg på hög nivå.
 
Vad kampen nu gäller är: Har Bure-ätten varit en medeltida högfrälsesläkt eller inte? Var adlandet av Olof Bure 1621 bara en FÖRNYELSE av tidigare frälsestatus? Jag tror det, det finns nämligen mycket, mycket som talar för detta! Nu menar mina antagonister att om det inte finns några skrifliga källor som klart och tydligt säger detta så är det inte så. Men om det nästan inte finns några skrifliga källor överhuvudtaget innan 1500-talet så måste man ju pröva andra vägar. En sådan väg är arkeologin.
 
Jag har nu funnit ett område vid Birstabergets fot där jag tror att Fale Bures slott låg. Detta slott omtalas av Joahnnes Bureus i sin skrift Sumlen där han skriver om Fale Bure. Kungen (Erik X) skall då av tacksamhet för all hjälp han fått av Fale ha både adlat honom (med en böjd arm) och gett honom hela mellannorrland till grevskap. Förmodligen fick han också pengar till slottet av Kungen. Då norrland var relativt självständigt (inkorporerades först i början på 1300-talet med Sverige enligt historieprofessor Dick Harrisson) så kan man nog påstå att Fale Bure under sin livstid var som en liten Kung häruppe! (Förmodligen hade han en 10-15 tjänare + ett par livvakter, så det måste ha varit en rejäl byggnad.)
 
Jag har nu tagit bilder på mina upptäckter (bl. a. vad jag tror är resterna efter en ringmur) och skickat till Länsmuseet i Härnösand. Jag har dock inte hört något därifrån. Om Robert är så snäll att han lägger ut några av bilderna så kan du själv se dem och göra egna bedömningar.
 
Varmt välkommen Ingrid att sätta dig in i denna så spännande släkt - så fylld av dramatik och historia!
 
Vänligen
 
Ulf