NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16
Skrivet av: Ingrid Gunnarsson skrivet 2006-09-15, 16:59
I det inledande inlägget hänvisas till ?Runstenarna?. Jag hoppas att jag är ursäktad om jag varit lite lat och inte mer än sporadiskt sökt igenom den gigantiska diskussionen efter svar på mina frågor - då det inte är gjort i en handvändning att få en översikt över de fakta som gömmer sig bland alla inläggen - innan jag ställer dem här.
 
I ?Svenskt ortnamnslexikon? finnes inget ?Byrisholm? fastän man tycker att ett känt medeltida slottsnamn borde medtagits där. I 15-bandsverket ?Den svenska historien? (från 1970-talet) saknas också ?Byrisholm? fastän många andra medeltida slott omnämnas där.
 
Skall man av detta draga slutsatsen att tvisten här inte enbart gäller ?Byrisholms? lokalisering utan dess själva existens? Var - i vilka källor - finnes detta ?Byrisholms slott? omtalat? Och under vilken tidsperiod skall det ha varit i bruk?
 
Skall ?Byrisholm? ha varit ett kungligt fogdeslott? Borde det i sådant fall inte ha funnits ett ?Byrisholms län?? Är ett sådant län känt?
 
Eller skall det ha varit ett privat adelsslott? Hur går det i sådant fall ihop med att Norrland allmänt hållas för ?adelsfritt??