NULL Skriv ut sidan - Siggo Falenis, Medelpad

Anbytarforum

Titel: Siggo Falenis, Medelpad
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-07-25, 19:46
Marc!
 
Tack för Din långa redovisning. De flesta tycks numera vara överens om att Johan Siggesson och dennes syskon hade anknytning till Skön. Jag har hittills mest varit intresserad av den frågan. Jag delar f.ö. inte Urban Sikeborgs antagande att Johan Siggesson tog till sig det vapen som sägs ha funnits i Sköns kyrka för att skydda sin tillkommande hustrus arvegods (det var ju så på den tiden att om ofrälse män ingick giftermål med adelskvinna så kunde kvinnans ärvda hemman riskera att övergå från frälse till skatte eller i värsta fall hamna hos kronan).
 
Lika tvekande är jag inför kopplingen till Bure-ätten men har inte fördjupat mig i saken. Vid något tidigare tillfälle har jag bara konstaterat att t.ex. avståndet mellan Skön och Bure är stort!
 
Det finns också olika bud på Pader Falessons faders patronymikon. Pedr Månsson Utter har i sin slältbok kallat honom för Fale Gudmundsson (med den böjda armen och de korslagda yxorna vid sidan om namnet) och Du har skrivit Fale Olofsson ovan. Frågan är vilket som är mest korrekt. Sikeborg avfärdar i vanlig ordninig vapnet under hänsvisning till att det handlade om allmogefolk.
 
Per-Åke!
 
Hustru Sigrids giftermål med en landsknekt styrker väl antagandet att hennes och broderns Siggos fader knappast var kapten och hövitsman. Vad anser Du?
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson