NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01
Skrivet av: Thomas Loo skrivet 2006-01-29, 01:22
Göran, jag tycker inte alls det ser ut som han dessförinnan (1558) torde ha haft en karriär i Medelpad eller att han osagt skulle ha flyttat därifrån till Östergötland. Det verkar snarare vara så, att det är du som bestämt dig för att så är fallet. Läs inte in mer i fragmentet än vad det utger. Vad forskningsläget anbelangar, vill jag minnas att hans förehavanden och lokalisering allmänt vid denna tid är högst till helt är oklart.
 
Man dansade inte in och fick loss ett häradshövdingebrev utan vidare vid denna tid. Jag ser detta som ett avancemang i statsmaskineriet, en respons på visad lojalitet i tjänst. Siggesson är mitt i karriären, vill du få ett hum om hans curriculum vitae anbefalles framför allt annat en studie i GFR 1545~1558. Med LUB inpå knuten, löser du detta på ett par timmar. Och med detta bör du få nog i ryggen för att definitivt kunna separera honom från Viken.
 
Om Siggessons ålder. Spontant skulle jag säga såsom du (läs min kvalificerade gissning), att han såg dagens ljus kring 1520. Hernelinds precisa uppgift i inlägget ovan ignorerar jag eftersom den saknar verklighetförankring i det att källuppgiften (för omvärldens möjlighet till bedömning av sannolikhet) medvetet uteslutits.