NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-01
Skrivet av: Thomas Loo skrivet 2006-01-28, 00:29
Göran, kopior av Fants tryck bör inte vara några problem. Det kanske fungerar ändå lättare om du kontaktar KB el. UUB direkt. Förmodligen erbjuds du digital repro (avfotografering) kopior, då det sparar på originaltrycket. Räkna med att de tar typ ett par kr per exponering.
 
Redovisas ingen skattskyldig i Viken och gården också sammanfaller med plats för tima ting, ser jag det som en god indikation på en länsmansgård. Nu är jag i detta fall inte tillräckligt geografiskt orienterad och påläst för att avgöra om Viken var placerad vid någon allfarväg passandes som gästgiveri. Vad jag emellertid noterat för norrländska förhållanden är att länsmansgårdar ofta sammanföll med gästgiverier. Med betydelsen i det omvända förhållandet, att man ansågs passande som länsman just för att man besatt en gästgivargård, detta på rent logistiska grunder. Om jag fö. inte missminner mig, var även gästgivargårdar också skattesanktionerade för sitt sadelhåll och omak med resande, åtminstone var det så längre fram i tiden.
 
Norrländska ämbetsmannasigill är (åtminstone mig) alltid intressanta, för mig får du gärna skjuta på så många du hittar i handlingarna. Men det är dock nog mer passande att skapa en ny tråd för dylikt, typ  Anbytarforum: Landskap: Medelpad: Allmänt (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/127.html): Sigillavtryck el. likn. för publicering.