NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-17
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-12-16, 11:02
Om kartan inte överensstämmer med verkligen är det bättre att titta på verkligheten än att i oändlighet diskutera kartan.
 
Utifrån den föresatsen, och mot bakgrund av den långa diskussionen om hur herr Sigges sigill egentligen såg ut, begav jag mig häromdagen till kungliga huvudstaden och Riksarkivet. Där ägnade jag några timmar åt att leta igenom Södermanlands landskapshandlingar efter fler sigillavtryck. (Jag vet att jag tidigare sagt att jag inte vill delta i denna diskussion, men jag är ju så himla nyfiken av mig att jag inte kan låta bli att gräva vidare )
 
Södermanlands handlingar från 1600-talets början är i dåligt skick på grund av brandskador, men i några årgångar fann jag dokument undertecknade av Sigge Christophori. De flesta har tyvärr sigillavtryck som inte går att tyda, men bland tiondelängderna 1613 finns en kvittens med följande avtryck:
 
 
 
Det är det första avtrycket hittills där hela sigillbilden syns. Och eftersom det är så pass tydligt är det relativt lätt att göra en renritning:
 
 
 
Här är det helt uppenbart att bilden i skölden är ett bomärke. När bomärket syns så här tydligt kan man konstatera två saker:
1. Den del som i de tidigare (otydliga) beläggen möjligen hade formen av ett ”E”, saknar helt ”mittenstrecket”.
2. Det finns inte någon förbindelse mellan den runda delen och vinkeln i den V-formade delen. Det är alltså inget ”B”.
 
I och med detta faller alternativet att det skulle vara någon form av monogram. Herr Sigges sigill bestod helt enkelt av ett typiskt bomärke i ett sigill med tidstypiskt utformning.