NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-16
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-11-15, 19:23
Det var fel svar Göran, du skulle ha skrivit: För att han hörde till Bure-ätten.
 
Jamen, det är ju rätt. ”Han hör till Bure-släkten” var precis min arbetshypotes.
 
Du beskrev problemet så här: ... måste man fråga sig om inte Kaj m.fl. gör sig skyldiga till samma förutfattning av mening som litteraturen men omvänt - när de med säkerhet hävdar att det inte står BVRE i sigillet?.  
 
Det jag visste om herr Sigge, innan jag gick till arkiven för att kolla sigillen, var att han är min ff ff ff mm mm fmf. Jag visste också att han var omnämnd i ett antal samtida dokument, i vilka han aldrig kallas ”Bure”. Det finns också dokument av hans egen hand bevarade i vilka han aldrig kallar sig ”Bure”.
 
Därför var Collmars uppgift att det står BVRE i herr Sigges sigill mycket intressant. Jag frågade mig: varför står det så i hans sigill? Svaret gav jag mig i form av en arbetshypotes.
 
Nu måste du nog ta dig en funderare Göran. Är det inte ett rimligt antagande att släktforskare på varje anlinje försöker komma så långt tillbaka i tiden som möjligt och få så många ”släktingar” som möjligt inmatade i sin databas? Är inte det liksom en av grundidéerna i det hela?
 
Om det står BVRE i sigillet, så är det ju nästan som om det står BINGO! Varför i hela fridens namn skulle jag ha iklätt mig en förutfattad mening som berövar mig möjligheten att utöka min släktdatabas med hundratals, kanske tusentals personer? Jag har inget emot att tillhöra ”Bure-släkten”, tvärtom. Ligger det inte snarare till hands att misstänka motsatsen, d v s att denna möjlighet att få utöka min databas med mängder av intressanta personer jag kan forska om borde ha ökat min benägenhet att acceptera Collmars läsning? Det finns massor av frågetecken att räta ut i Bure-forskningen. Nya Bure-rön hade varit kul  att skriva om i Släktforskarnas årsbok.  
 
Jag gick till arkivet för att göra en rutinkontroll av sigillet. Varför? Kalla det gärna en yrkesskada, men jag tänker ungefär så här: Jag vet inget om Collmars eventuella förutfattade meningar, eller hans benägenhet för s k önskeläsningar. Jag vet inget om hur gamla och repiga hans glasögon var. Jag vet inte ens om det är han själv som kollat sigillet eller om det var en ”dräng” med uppgift att under en vecka i arkiven granska 868 sörmländska prästsigill och skriva kortfattade beskrivningar av dem till sin uppdragsgivare. Men jag vet att sådana drängar har förekommit i branschen. Alltså gick jag till arkivet för att kontrollera uppgiften. Det hade jag gjort även om Collmar hade skrivit att det stod VbE i sigillet, eller om han hade skrivit att det var ett bomärkessigill.
 
Jag blev faktiskt en aning besviken över insikten att det inte står BVRE i sigillet. Jag hade sett fram emot att försöka klura ut hur det hängde ihop. I stället hamnade jag i ett spår som av uppgifterna i Elgenstierna och SBL att döma ser ut att leda in i en återvändsgränd.