NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-16
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-11-15, 15:40
Göran, visst är det ibland oerhört svårt att tolka sigillen, eftersom avtrycken ofta är så otydliga. Jag har i många fall varit tvungen att studera ett större antal avtryck med belysning från olika håll för att kunna se en korrekt bild av motivet. Men de bilder jag bidragit med här är självklart min tolkning av sigillen.
 
De bilder jag valt att visa här känner jag mig dock säker på. I flera andra fall har jag inte, trots stora ansträngningar, kunnat säkerställa tolkningen och därför antingen bara ritat av delar av sigillet eller helt enkelt varit tvungen att ge upp. Mitt mål när jag dokumenterar sigill är att undvika gissningar (även om jag inkluderade några sådana i tolkningsförslaget till Herr Sigges 2:a sigillavtryck).
 
Jag håller dock med dig om att det skulle vara roligt och givande att samlas några kreativa själar runt några bra högupplösta bilder på ett knepigt sigill ( (belyst från olika vinklar) och tillsammans komma fram till hur avtrycket egentligen ser ut. Kanske kan vi använda Anbytarforum till att lyfta upp sådana fall till diskussion.
 
Herr Sigges sigill är ett typexempel på ett svårtolkat sigill, och jag tycker att vi kommit rätt långt i denna diskussion även om vi inte är ända framme än.