NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-11-14, 16:05
Ja, Burediskussionen är tyvärr ett getingbo. Men nu är ju de flesta överens om att denna diskussion inte har något med Bure att göra (http://aforum.genealogi.se/discus/clipart/happy.gif)
 
Kaj fotade vid sitt ULA-besök av ytterligare ett sigillavtryck från Herr Sigge. Det är från en annan sigillstamp än det vi diskuterat hittills. Tyvärr är det också otydligare än det förra och man skulle definitivt behöva ytterligare avtryck att jämföra med. Men jag har ändå försökt mig på en rekonstruktion:
 
 
 
(De grå delarna är så otydliga att jag inte säkert kan säga hur de ser ut eller om de kanske bara är ojämnheter i papperet)
 
Men hur som helst står det klart att det troligen är ett bomärke, eller möjligen ett monogram. Något bildmotiv är det definitivt inte, d v s någon böjd arm finns inte i detta sigill.
 
Och, som tidigare påpekats, ett monogram är osannolikt, eftersom det då skulle bestå av b V E (eller kanske t o m S M V E om man ser på detta avtryck). Så jag satsar fortfarande på ett bomärke, även om jag måste medge att det ser lite okonventionellt ut.